Moderne technologie beïnvloedt absoluut alles wat te maken heeft met toegankelijkheid en mobiliteit – en de horeca branche is daar geen uitzondering op. Technologie in de horeca raakt elk aspect van de gastronomie, voor zowel de gast als de horecaondernemer.
We hebben een lijst samengesteld van 6 voorbeelden waarbij technologie voor verandering heeft gezorgd voor in de horeca.
Reviews
De beoordelingen van gasten en hoe een horecazaak omgaat met reviews is traditioneel gezien bepalend voor het verdere verloop van de onderneming. Vandaag hebben restaurants meer reviews dan ooit. Culinair journalist Johannes van Dam is heen gegaan en duizenden andere hebben zijn plaats ingenomen: van uitgebreide blogs tot korte kreten op social media. Door de komst van technologie in de horeca kunnen gasten direct hun mening kwijt en daar hoeven ze niet voor in de pen te klimmen. Hoe je als restaurant hiermee omgaat, is een vak apart geworden.
Bereik je potentiële gasten
Mensen gebruiken overal internet voor en als zij jouw restaurant niet kunnen vinden, dan is de kans groot dat je aanzienlijk minder gasten ontvangt. De meest restaurants hebben daarom een website en zijn actief op social media om een relatie op te bouwen met hun gast. Chef koks plaatsen zelf video’s online, delen tips en geven een kijkje in de keuken.
Het gemak van mobiel
Gemak dient de mens, vooral vandaag de dag zie je het woord overal terugkomen. “Gemak draait in de horeca om tijdbesparing, nauwkeurigheid in bestellen en te kunnen gaan en staan waar je wilt”, verklaart onderzoeksbureau npd.com en moderne technologie in de horeca legt de lat hoger op alle vlakken. Wachttijden in restaurants zijn drastisch verlaagd, omdat er sneller ter plaatst afgerekend kan worden door de bediening. Zij gebruiken iPad’s of iPhones om bestellingen aan te maken en direct door te sturen naar bar of keuken.
Gemak dient echter niet alleen de gasten. Ook restaurant profiteren van de snelheid die technologie met zich mee brengt, door snel een menu online te kunnen updaten. Zo kun je snel de seizoensingrediënten aanpassen, nieuwe gerechten op de kaart zetten. En heb je een proeverij, actie of ander event? Dan kun je dit promoten op social media.
QR codes
Afhankelijk van het land waarin je woont, zie je de QR-code overal verschijnen, ook op bonnetjes. Wat kunnen deze codes voor jou doen? Nou, eigenlijk alles wat een URL ook kan. Een kortingsactie aanbieden of om een review vragen, QR-codes is een populair voorbeeld van hoe snel technologie in de horeca een permanente plek verovert.
Geolokalisatie
Restaurant gasten kunnen ‘inchecken’ in restaurants via hun smartphone. In plaats van aan je vriendenkring vragen waar je lekker kunt eten, kijken mensen liever op Foursquare, Instagram of Facebook waar hun vrienden zijn geweest. Voor restaurants kan dit een succesvol middel zijn om vaste klanten op te merken en hen korting te geven of simpelweg op een leuke manier direct te benaderen.
Online kortingscoupons
Het geven van korting wordt sterk betwist. Of het nu wel of niet de aanloop bevorderd is een punt ter discussie. Velen vinden kortingscoupons iets dat hun horecazaak naar beneden haalt. Toch heb je ook acties die juist bevorderlijk zijn voor promotie en waar zelf sterrenrestaurant aan mee doen. Bijvoorbeeld Restaurant Week. Ongeacht of jij er als horecaondernemer iets van vindt, klanten vinden korting vaak een goede reden om iets nieuws te proberen. Meer weten over dit onderwerp? Lees onze gratis uitgebreide Restaurant Marketing Gids.
Dit zijn slechts zes manieren waarop technologie in de horeca verandering teweeg heeft gebracht, maar de lijst kan eindeloos doorgaan. Restaurants spelen in op technologie, omdat deze generatie daarom vraagt. Wanneer je begrijpt wat je met technologie kan, zul je merken dat het jouw restaurant de concurrenten ver achter zich zal laten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.