Ondanks alle technologische vooruitgang van de afgelopen jaren, blijven er op het gebied van horeca twee factoren het meest bepalend voor gasten: het eten en de service. Als gevolg van technische ontwikkelingen blijkt dat de verwachtingen van je gasten steeds hoger liggen: je hebt meer informatie van ze, dus ze verwachten een meer persoonlijke benadering. Voel je je nog niet helemaal thuis in de wereld van ‘resto tech’? Hier vind je drie manieren waarop je het succesvol toe kunt passen in jouw onderneming.
1. Bied direct voordeel
Het implementeren van technologie zoals een digitaal loyalty programma brengt een hoop voordelen met zich mee voor de horeca gelegenheden die het gebruiken. Ze kunnen meer informatie verzamelen over hun gasten, en zo de kwaliteit van hun service verbeteren. De vraag die hier tegenover staat is: wat halen de gasten eruit?
Om je gasten ervan te overtuigen gebruik te maken van een programma wat vooral jou ten goede gaat komen, is het van belang dat je hen ook een direct voordeel aanbiedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een directe korting zodra ze je loyalty-app downloaden, of een ‘startkapitaal’ van een bepaalde hoeveelheid spaarpunten. Na deze primaire motivatie is het van belang om het gebruik van de app te blijven stimuleren.
Wil je weten hoe je klantenbinding kunt boosten?
Ontdek 6 tips in deze blog
2. Zorg voor een gevoel van betrokkenheid
Een belangrijk aspect van technologie in een horecazaak is het creëren van een gevoel van betrokkenheid bij jouw merk; ook als je gasten niet bij je binnen staan.
Een goede en toegankelijke manier om dit te realiseren is via Instagram, waarmee je door middel van foto’s en stories contact kunt maken met jouw doelgroep. Verzin een hashtag, of geef een aantal personeelsleden toegang tot je account voor grappige ‘behind the scenes’ stories die je onderneming een stuk tastbaarder en echter maken voor je gasten.
Een andere manier van interactie heeft wederom te maken met het bieden van voordeel aan je gasten. Geef ze korting op hun rekening wanneer ze reserveren via jouw app, of verzin andere promoties waar je als gast alleen via de app toegang tot kunt krijgen.
3. Blijf bij je eigen concept
Hoewel technologie toegankelijker is dan ooit, is het belangrijk om uit dit brede aanbod de juiste toepassingen voor jouw zaak te kiezen. Je moet een reden hebben waarom je bepaalde technologie wilt implementeren. Wil je je efficiëntie verhogen, je service verbeteren, of de communicatie naar je gasten toe constanter maken? Al deze factoren bepalen wat voor technologie het beste werkt voor jou.
Daarnaast moet het passen in de context van je onderneming: een app waarbij klanten ook actief betrokken worden kan heel goed werken voor een koffiebar of informeel café, maar is volledig misplaatst in een haute cuisine restaurant, waar je gasten een persoonlijkere benadering verwachten. Wat daar bijvoorbeeld wel weer zou kunnen werken is een kassasysteem waarbij je de voorkeuren van iedere gast kun noteren in een persoonlijk profiel.
Het implementeren van technologie in je horeca onderneming kan echt de moeite waard zijn. Belangrijk hierbij is om de juiste technologie te kiezen voor jouw type horecazaak, en een duidelijk doel in je achterhoofd te hebben waar de technologie je bij moet helpen. Als je het op die manier aanpakt, zul je er zeker geen spijt van krijgen!
Zorg ervoor dat je kassasysteem technologie ondersteunt
Lees de complete checklist voor een nieuw kassasysteem
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.