Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Thrift Shop, een nieuw winkelconcept in Amsterdam

Thrift Shop, een nieuw winkelconcept in Amsterdam

We gingen van de pop-up store naar de shop-in-shop en weer terug. Nu is er in Amsterdam een nieuwe formule gelanceerd met kenmerken van zowel de pop-up store als de shop-in-shop. We wilden graag meer weten over dit concept en spraken met mede-eigenaar Laura Luikens.

Wat is een Thrift Shop?

“Er zijn veel mensen die mooie spullen bezitten, maar er uiteindelijk niets mee doen. Die spullen liggen dan maar onder je bed, want op de rommelmarkt krijg je er weinig voor. Marktplaats is dan een optie, maar ook dan moet je er wel wat tijd in steken om het te verkopen. Dat was één van de redenen om Thrift Shop te introduceren. Daarnaast merken we dat er veel opkomende merken zijn die zoeken naar een verkooppunt. Ook deze groep bieden wij een oplossing,” legt Laura uit.

Het concept werkt als volgt. De Thrift Shop in Amsterdam is gevuld met kasten, oftewel stellages. Deze kasten kunnen voor korte tijd gehuurd worden (minimaal een week) en verkopers kunnen hier hun producten aan de bezoekers van de Thrift Shop laten zien. Als verkoper kunt u er planken in zetten, producten ophangen en/of uw visitekaartjes achterlaten, zodat bezoekers ook online in uw webshop kunnen bestellen. Wat het concept uniek maakt, is dat klanten de producten kunnen zien en voelen. De huur van een kast voor één week bedraagt 35 euro, voor twee of drie weken 30 euro (per week) en 25 euro (per week) voor een langere periode. Van de winst die de verkoper maakt gaat 15% naar Thrift Shop.

Thrift Shop is afgeleid van een Fins concept, maar daar worden alleen tweedehands producten verkocht, legt Laura ons uit. “We houden geen voorraad aan, dus de verkoper is zelf verantwoordelijk voor het aanvullen van de kast. Hij of zij krijgt login gegevens, zodat het altijd mogelijk is om online de verkoop in te zien. Niet verkochte producten kunnen gedoneerd worden aan het goede doel; mensen in de Amsterdamse buurt De Pijp, die het niet breed hebben.”

De Thrift Shop in de Amsterdam Pijp is de eerste vestiging in Nederland en werd opgericht door Laura, Carolijn en Donny. Carolijn en Donny hadden een locatie en Donny en Laura kenden elkaar al geruime tijd. “De locatie in de Pijp is perfect. Er komen hier veel toeristen, waaronder veel Amerikanen en dankzij de kapsalon boven lopen er altijd mensen langs die even komen kijken. We zijn pas 3 weken bezig, maar hebben nu al enkele klanten die terugkomen om het nieuwe aanbod te bekijken. Dat is natuurlijk het grote voordeel van Thrift Shop; mensen blijven terugkomen omdat het aanbod steeds wordt vernieuwd.”

Thrift shop Amsterdam

Aanmelden als verkoper

Aanmelden als verkoper voor Thrift Shop kan via de website. Thrift Shop bepaalt vervolgens of de producten passen bij het Thrift Shop concept. Hierna wordt een kast toegekend aan de verkoper en wordt een datum vastgesteld waarop kan worden begonnen met de verkoop. Vanuit huis kunnen vervolgens de producten en prijzen ingevuld worden. Op de startdatum kunnen de fysieke producten in de kast geplaatst worden en kan de kast naar wens worden ingericht, met hulp van de medewerkers. Zodra een product wordt verkocht, ontvangt de verkoper een e-mail.

“Thrift Shop is bedoeld voor mensen die bijzondere producten verkopen, die tijdloos zijn. Het is een voordelige manier om producten in een fysieke winkel in een toeristische buurt als De Pijp te verkopen. Als u kleding verkoopt, kunnen bezoekers deze kleding passen. U hoeft daar zelf niet voor aanwezig te zijn, want wij zijn in de shop aanwezig. Bovendien verzorgen wij de promotie van Thrift Shop.”

Thrift Shop is actief op Facebook en Instagram en zet ook veel PR in om het concept te promoten. Bovendien is er een samenwerking met andere winkels in De Pijp, waarbij de winkels de hele winkelstraat promoten.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.