Tegenwoordig besteden consumenten veel tijd online: ze vergelijken prijzen en lezen online reviews. Ondernemers met een fysieke winkel zien deze eCommerce trend doorgaans als een bedreiging voor hun in-store omzet. Door hun online presence te combineren met hun fysieke winkel, kunnen ze nieuwe klanten trekken en meer omzet draaien.
1. Wat is een web-to-store strategie?
Een web-to-store strategie wordt ook wel ROBO/Research Online Buy Offline of ROPO/Research Online Purchase Offline genoemd. Het is een methode om meer online shoppers naar jouw fysieke winkel te trekken en hen om te zetten in klanten. Hoewel online winkelen erg populair is, kan het niet aan alle wensen van de klant voldoen. Veel consumenten testen producten namelijk in de winkel en vragen in de winkel om advies over producten die niet online verkrijgbaar zijn. Klanten zien de lange wachttijden en verzendkosten niet zitten en willen bestellingen zo snel en goedkoop mogelijk in handen hebben. In andere landen geldt hetzelfde: 64% van de Amerikanen gaf aan liever te winkelen in een fysieke winkel dan in een webshop. Dit bewijst dat er nog steeds een grote vraag is naar fysieke winkels.
Laten we eens kijken hoe je jouw online presence kan inzetten om meer klanten naar je winkel te trekken en omzet te verhogen.
2. Gebruik een call-to-action om sales te verhogen
91% van de consumenten gaf aan regelmatig of af en toe online reviews te lezen. De eerste stap is dus om online onderzoek te doen.
Waarschijnlijk weet je al dat: 1) je een online presence nodig hebt; 2) jouw website een goede uitstraling moet hebben; 3) de juiste informatie op de website moet staan; 4) jouw website interactief (ook voor mobiel) moet zijn; en; 5) het allerbelangrijkste, jouw website hoog in de zoekmachine rankings moet staan.
Naast het aantrekken van online bezoekers, wil je er ook voor zorgen dat ze actie ondernemen in jouw webshop en bezoekers omzetten in klanten.
Je kunt hiervoor een call-to-action aan jouw webshop toevoegen. Een paar voorbeelden van CTAs zijn: ‘’Bestel nu’’, ‘’Abonneer op onze nieuwsbrief’’, ‘’Download dit bestand’’ of ‘’Maak een afspraak’’. Door bezoekers te vragen om online een afspraak in te plannen, kun je in contact komen met potentiële klanten en hen naar jouw fysieke winkel trekken.
3. Afspraken – om het gat tussen online en offline te dichten
Een afspraak is een uitstekende manier om meer online klanten face-to-face te spreken.
Waarom?
Door een onvergetelijke klantervaring te bieden, onderscheid je jezelf van jouw concurrentie en worden klanten loyaler. Geef jouw online klanten daarom de mogelijkheid om een in-store afspraak te maken. Niet alleen verbetert dit de service, maar stimuleer je klanten ook om jou face-to-face te spreken. Door klanten in de winkel te ontmoeten, kan jouw personeel erachter komen wat de wensen van de klant zijn, hun expertise delen en de belangrijkste producteigenschappen demonstreren. Hiermee wek je vertrouwen en bouw je loyaliteit bij je klanten.
Sommige bedrijven hebben de smaak echt te pakken. Neem bijvoorbeeld Apple’s Genius Bar. Met deze service kunnen klanten een reparatie-afspraak maken met een Apple product specialist in de winkel. The Genius Bar stimuleert klanten om een fysieke winkel te bezoeken en geeft ondernemers de mogelijkheid om een persoonlijke ervaring te bieden.
Persoonlijke service en de experience is wat jouw fysieke winkel onderscheidt van webshops. Door CTAs aan jouw website toe te voegen, stimuleer je online klanten om jouw fysieke winkel te bezoeken. Je hoeft niet persé een groot bedrijf als Apple te zijn om deze strategie te gebruiken – kleine ondernemingen kunnen het ook!
Hoe?
- Bied jouw onderneming al diensten aan?
Wil je meer online bezoekers omzetten in klanten? Dan kun je een actieknop toevoegen op jouw Facebookpagina of website. Klanten kunnen via deze knop bijvoorbeeld een afspraak maken en jou in de winkel ontmoeten. Bied klanten een persoonlijke ervaring aan door hun afspraak en aankoopgeschiedenis in te zien. Alexandre Therrien, een Lightspeed eCom klant en eigenaar van Rebicycle, biedt zijn klanten booxi: een systeem om online afspraken in te plannen via de webshop. Klanten kunnen zelfs buiten de openingstijden een reparatie inplannen! Dit zal meer klanten naar zijn fysieke winkel trekken.
- Biedt jouw onderneming nog geen diensten aan?
Overweeg om in-store diensten aan te bieden. Dit voegt namelijk veel waarde toe aan de ervaring van jouw klanten. Het primaire doel is om online bezoekers face-to-face te ontmoeten. Als je bijvoorbeeld een fietsenwinkel hebt, kun je reparatiediensten aanbieden. Heb je een kapperszaak, dan kun je een gratis adviessessie in de winkel bieden zodat klanten advies kunnen inwinnen op basis van hun haarstructuur en -conditie. Ben je een kleermaker, waarom bied je dan geen gratis opmeetdienst aan? En verkoop je cosmetica, dan kunnen klanten door middel van het afsprakensysteem online een afspraak maken voor een gratis in-store consult met een make-up expert.
Ook met in-store events kun je meer klanten naar jouw fysieke winkel trekken. Via de webshop kunnen klanten een plekje voor jouw event reserveren. Organiseer bijvoorbeeld een workshop waar klanten producten uit kunnen proberen. Nodig een populaire blogger, vlogger of interessante gastspreker uit bij jouw volgende in-store product launch. Of creëer een happy hour in jouw winkel met exclusieve in-store acties. Vergeet alleen niet jouw klanten te vragen een plek online te reserveren!
Door in-store diensten aan te bieden, stimuleer je online klanten om ook de fysieke winkel te bezoeken. Zodra ze in de winkel zijn, kun je meer inzicht verkrijgen in hun wensen, persoonlijk advies geven en nieuwe producten aanbieden.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.