Dankzij de opkomst van het digitale tijdperk kunnen retailers steeds makkelijker data verzamelen. Dit geldt voor zowel interne data, zoals data over de voorraad, als externe data over het klantgedrag online. Door deze data te analyseren, kun je inzichten verkrijgen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Zo kunnen deze inzichten je helpen om geld te besparen, processen te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen die goed zullen aanslaan bij de klant.
Uiteraard maakt ook de modebranche steeds meer gebruik van (big) data. Dat was voor de digitale revolutie niet het geval; toen werden beslissingen veelal gemaakt op basis van het onderbuikgevoel. Echter, wanneer modebedrijven correct gebruik maken van data, dan kunnen ze hun omzet aanzienlijk verhogen.
Wil je zelf aan de slag met data? Fashion retailers Lawrence Louis-Charles (Manneke), Dian Iskandar (Maha) en Spencer Samuels (Lockwood) geven hier hun tips.
Tip 1: Analyseer je verkoopdata voor betere inkoopbeslissingen
Als je geen gebruik maakt van dropshipping, dan koop je je collecties waarschijnlijk enkele maanden van tevoren in. Om hoge opslagkosten te voorkomen is het bij het inkopen belangrijk om na te gaan of je deze producten binnen hetzelfde seizoen kunt doorverkopen. Je wilt aan het einde van een seizoen namelijk niet met out-of-fashion voorraad zitten.
Er zijn verschillende manieren om met data betere inkoopbeslissingen te maken. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar je verkoopgeschiedenis; data over welke producten je op welk moment hebt verkocht. Fashion retailers zoals Dian Iskandar van streetwear shop Maha maken hier al volop gebruik van:
Als ik in een rapportage kan zien hoe goed een shirt verkoopt op basis van de cijfers, dan weet ik wat ik voor het volgende seizoen moet inkopen. Met de webshop willen wij de omloopsnelheid voor producten hoog houden.
Hoe kun je betere inkoopbeslissingen maken? Hieronder enkele tips:
- Bekijk alvorens het inkopen naar welke collectie-items het meest zijn verkocht. Als je werkt met een kassasysteem zoals Lightspeed, dan kun je eenvoudig een rapport genereren van jouw verkoopgeschiedenis. Met deze data weet je welke items jouw bestsellers zijn. Aan jou de vraag of je precies dezelfde producten of soortgelijke producten wilt inkopen die bij jouw doelgroep in de smaak kunnen vallen.
- Let op welke kleuren, stoffen, merken en designs twee jaar geleden populair waren. Misschien zijn dezelfde kleuren ook dit jaar in trek, zodat je je inkoopbestelling hierop kunt aanpassen.
- Analyseer welke items vaak samen met andere items werden gekocht. Wellicht zijn dit goede upsell items die je ook voor dit seizoen kunt inkopen.
Tip 2: Gebruik klantdata voor betere marketingcampagnes
Naast dat je inzichten kunt verkrijgen uit de verkoopgeschiedenis van de voorraad, kun je ook optimaliseren met klantdata. Met klantdata kun je ervoor zorgen dat marketing campagnes effectiever zijn en de service beter is afgestemd op de behoeftes van de klant. Door de juiste informatie over jouw klanten te verzamelen, weet je beter hoe je ze moet benaderen en wat ze van jou verlangen.
Spencer Samuels van skateshop Lockwood gebruikt klantdata om optimalisatiepunten te identificeren. Spencer:
Met Lightspeed analyseren we het aantal mannen en vrouwen dat een aankoop heeft gedaan, de productsoorten die ze kopen en uit welk land ze vandaan komen. Met deze data kunnen we zien waar we nu staan en wat onze potentiële groei is. Zo kunnen wij toch weer twee of drie jaar verder plannen.
Tip 3: Verzamel alle online en offline data op één plek
Afhankelijk van hoe jouw onderneming in elkaar steekt, kan het zo zijn dat je vaak onderweg bent. Dan is het wel even zo handig als je inzichten over jouw bedrijf kunt verkrijgen, zelfs als je je laptop niet bij je hebt.
Met een cloud-gebaseerd omnichannel systeem kun je alle online en offline data op één centrale plek verzamelen. Dankzij de cloud kun je data op elk moment en via elk device ophalen. Sta je op een beurs en wil je even zien hoe het ervoor staat met je bedrijf? Dan kun je dat snel en gemakkelijk zien via jouw smartphone of iPad.
Lawrence Louis-Charles van souvenirwinkel Manneke werkt ook met een omnichannel systeem. Dankzij het systeem kan hij overal en op elk moment de belangrijkste data-rapporten inzien. Lawrence:
Als ik niet in de winkel werk, dan kan ik nog steeds de data vanuit huis monitoren. De rapporten in de cloud en de mobiliteit van het systeem zijn daarbij erg bruikbaar. Alles omtrent de boekhouding verloopt ook zeer snel. Ik kan alles met een paar klikken naar mijn accountant sturen.
Meer data-gedreven beslissingen maken
Met de bovenstaande tips kun je eenvoudig meer data-gedreven en weloverwogen beslissingen maken. Als je consistent blijft letten op de cijfers, zonder het menselijke aspect van jouw onderneming te verliezen, kun je je omzet aanzienlijk verhogen.
Wil je meer tips hebben om met data jouw omzet te verhogen? Dan is onze gratis whitepaper Fashion x Data: 9 tips om met data jouw omzet te verhogen wellicht iets voor jou!
Verhoog je omzet met data.
Download de gratis Fashion x Data whitepaper.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.