Nadat Pinterest in het 2e kwartaal van 2019 de mijlpaal van 300 miljoen gebruikers behaalde stonden ze al snel bovenaan de agenda van marketeers.
Dit komt ook doordat het gebruikersbestand internationaal aanzienlijk is gegroeid, waardoor nieuwe schaalkansen voor wereldwijde merken zijn ontstaan.
De media-rijke content en het hybride karakter (het is geen sociale media en het is geen zoekmachine, maar iets daartussenin) trok een zeer doelgericht en betrokken publiek aan met een sterke aankoopintentie. Uit een Pinterest onderzoek uit 2018 bleek zelfs dat 90% van de Pinners zei dat het platform hen hielp aankoopbeslissingen te nemen en 66% van hen kocht daadwerkelijk iets na het zien van de Pin van een merk.
Daarnaast zijn vrouwelijke millennials veruit het grootste publiekssegment in het gebruikersbestand van Pinterest. Dit maakt het platform zeer aantrekkelijk voor retailers. Alle retail-marketeers zijn het erover eens dat vrouwen van 25 tot 54 jaar het meest winstgevende segment zijn om zich op te richten. Dit komt omdat zij de zogenaamde Beslissers zijn, die uiteindelijk de aankoopbeslissingen in hun huishouden nemen. Pinterest beweert dat zij 83% van alle vrouwen 25-54 jaar in de VS bereiken. Niet slecht toch?
Het is een feit dat Pinterest het platform is voor online en offline retailers die hun meest winstgevende publiek willen bereiken. Maar hoe kunnen retailers optimaal profiteren van Pinterest om hun verkopen te verhogen?
1. Pinterest Productcatalogus
In 2019 kwam Pinterest met hun succesvolle IPO, maar ze introduceerden ook hun catalogus-functie voor kleine en middelgrote bedrijven. Nu hoeven retailers niet meer handmatig afzonderlijke pins te uploaden, maar ze kunnen hun volledige productcatalogus uploaden en automatisch productpins maken op basis van de productgegevens in hun feed. De profielen van merken tonen nu een nieuwe speciale winkelsectie die ons doet denken aan de Shopping pagina’s van Facebook.
Het Overzichtstabblad heeft ook een carrousel met aanbevolen producten.
De enige manier waarop merken hun producten in deze secties kunnen tonen, is door een productcatalogus te uploaden. Producten kunnen ook worden weergegeven in gepersonaliseerde aanbevelingen en in zoekresultaten.
Product Pins tonen een mooi grote productafbeelding, prijs, beschikbaarheid, het logo van het merk en een “Bezoek” CTA die rechtstreeks naar de productpagina op de website van de retailer linkt.
De productcatalogus lijkt erg op die van Google Shopping met verschillende verplichte en veel optionele velden. Als u een Pinterest business account hebt aangemaakt kunt u uw productfeed uploaden via het catalogusgedeelte in het tabblad Ads.
Vervolgens kunt u de link van uw feed (die onafhankelijk moet worden gehost) invoeren, en op Create Pins klikken. Het hele proces is eigenlijk vrij eenvoudig als u uw feed gereed hebt.
Daarna kunt u Productgroepen aanmaken, wat me op mijn tweede punt brengt.
2. Pinterest Shopping Ads
Nadat u uw catalogus hebt geüpload en bent begonnen met het organisch weergeven van uw Product Pins in het profiel van uw merk, zoekresultaten en aanbevolen producten, kunt u er ook voor kiezen om ze te promoten via Pinterest Shopping Ads.
Hier zien retailers het grootste voordeel van Pinterest Catalogus.
Nadat u de catalogus verkoopdoelstelling hebt gekozen bij het aanmaken van een campagne, wordt u gevraagd de targeting te selecteren. U kunt kiezen tussen Audiences voor een aangepaste doelgroep of ‘Dynamic Retargeting’, om u automatisch te richten op eerdere bezoekers van uw e-commerce-website die nog niets hebben gekocht.
Het mooie van de optie ‘Audiences’ is dat er geen interesses en zoekwoorden vereist zijn! U kunt echter nog steeds uw demografische en locatietargeting selecteren. De Pinterest-engine richt zich automatisch op gebruikers die eerder geïnteresseerd waren in uw pins en aankopen in uw winkel.
We kunnen deze optie ‘Prospecting’ noemen. U kunt ook een aangepaste doelgroep maken op basis van e-maillijsten, eerdere bezoekers van uw site of mensen met interesse in uw pins. Zelfs in dit geval zijn geen interesses of zoekwoorden vereist. De optie Dynamic Retargeting is nog redelijk nieuw. Het vereist een volledige Pinterest eCommerce tag-implementatie om bezoeken van productpagina’s, winkelmandjes, aankopen etc. bij te houden.
Dit lijkt sterk op de dynamische advertentiecampagnes in Facebook Ads en de dynamische remarketing campagnes in Google Ads.
Productgroepen
Net als in Facebook Dynamic Ads en Google Dynamic Remarketing of Google Shopping kunnen adverteerders hun productcatalogus opdelen in Productgroepen. De onderverdeling kan worden gebaseerd op categorie (Google productcategorie), producttype, merk en aangepaste labels. Ook hier is de optimalisatie van de productfeed essentieel om dit soort advertentiecampagnes te laten slagen.
In Pinterest kunnen marketeers een productgroep per advertentiegroep toevoegen en vervolgens biedingen aanpassen op advertentiegroepniveau. In tegenstelling tot Google Shopping kunnen biedingen alleen worden ingesteld op advertentiegroepniveau in plaats van op productgroepniveau. Pinterest raadt adverteerders aan om te beginnen met één advertentiegroep met een grote productgroep, mogelijk de volledige catalogus. Dit om het systeem in staat te stellen de benodigde informatie te verzamelen om de machine learning engine te voeden en de advertentieweergave te optimaliseren. Na enige tijd moeten adverteerders de productprestaties controleren. Ze kunnen dan ook de best presterende producten in een op maat gemaakte productgroep plaatsen en aan een nieuwe advertentiegroep koppelen. Dit maakt het mogelijk om specifiek op die producten te bieden.
3. Shop-The-Look: Product Tags
Als u werkt in de mode- en interieurbranche kunt u ook de Shop The Look functie bekijken, ook wel Product Tagging genoemd. Deze is vergelijkbaar met de product tagging-functie op Facebook en Instagram. “Als u een Pinterest-bedrijfsprofiel hebt, kunt u met Shop the Look-tags handmatig pins van uw geclaimde website taggen met productlinks vanuit elk domein”.
Het komt erop neer dat u uw pins kunt verbeteren met producttags (die eruit zien als witte stippen). Gebruikers kunnen erop klikken en naar dat specifieke item of vergelijkbare producten zoeken. Deze functie is perfect voor merken die hun producten willen koppelen aan organische pins.
Een modewinkel kan bijvoorbeeld een foto posten van een meisje dat een mooie zomeroutfit draagt en alle items die ze draagt taggen. Gebruikers kunnen dan direct naar de pins van de afzonderlijke items gaan. Aangezien een product-tag feitelijk een paneel opent dat meerdere producten toont (het getagde product en andere aanbevolen producten), denken we dat deze functie nuttiger kan zijn voor gebruikers dan voor merken. Hoe dan ook, als merken klantvriendelijk zijn in plaats van alleen verkoopgericht, kan dit ze op de lange termijn helpen. Getagde producten kunnen ook in bulk worden geüpload via de catalogus.
4. Pinterest Shopping Succesverhalen
Pinterest Shopping is vrij nieuw, ze zijn gestart in mei 2019.
Dit betekent dat het, in tegenstelling tot Facebook en Google Ads, nog niet enorm druk en competitief is. De kans is groot dat uw concurrenten nog niet profiteren van dit kanaal en daarom zou u dit nu moeten doen! Verschillende grote bedrijven hebben dit campagnetype eerder met succes getest. Merken zoals IKEA, eBay en Lowe’s zagen een aanzienlijke toename van het rendement op de advertentie-uitgaven, de klik frequentie en de totale omzet.
Lowe’s, een toonaangevende retailer in woninginrichting bereikte een stijging van de CTR van 20% en 76% van de ROAS dankzij Pinterest Shopping. De campagne was met name gericht op zoekresultaten op Pinterest, waar de aankoopintentie van de consument het hoogst is. Rebecca Walsh, Senior Marketing Analyst bij Lowe’s, verklaarde: “Onze Shopping campagne bewees dat mensen naar Pinterest komen met een sterke intentie om te kopen. Ze zijn niet alleen op zoek naar mooie ideeën – ze willen hulp om hun visie tot leven te brengen.
IKEA Canada was ook succesvol met Pinterest Shopping advertenties: “Met Pinterest Shopping advertenties kunnen we nu in contact komen met mensen die een hogere mate van intentie tonen en meer relevante oplossingen weergeven op basis van de zoekopdracht van die persoon. Shopping Ads hebben ons niet alleen in staat gesteld onze activiteit op Pinterest te schalen, ze hebben ook tot 25% lagere totale kosten per bestelling geleid.”
Conclusie
Als u al adverteert op Facebook en Google via een productfeed, is er geen reden om Pinterest ook niet te testen. We weten dat kleine en middelgrote bedrijven zich vaak laten afschrikken door de complexiteit van het integreren van hun feed met een nieuw platform. Maar dat is niet nodig. DataFeedWatch kan u helpen uw feed te beheren, zelfs als deze extra groot is, zodat deze compatibel zijn met alle platforms, inclusief Pinterest. Zodra uw feed gereed is, is het starten van een Shopping campagne eigenlijk super eenvoudig en de moeite waard!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.