Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horecaterras inspiratie: tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

Horecaterras inspiratie: tips voor een goede voorbereiding op het terrasseizoen 

Lentekriebels? Dat betekent terrasweer! Ben jij klaar voor het openen van je horecaterras?

Lees onze tips om je terras lente- en zomerklaar te maken, en hoe technologie je daarbij kan helpen. 

Maar eerste trappen we af met een anekdote over buiten dineren, ook wel al fresco genoemd.

TIPS: Bereid je terras voor op de zomer

In deze gids behandelen we 15 tips waarmee jij in een handomdraai je zaak terras-ready maakt en het maximale uit het zomerseizoen haalt!

Wat betekent al fresco?

In het Italiaans betekent al fresco letterlijk ‘in de kou’, maar de woorden worden in het Engels gebruikt voor ‘buiten’ of ‘in de openlucht’. Ironisch genoeg heeft al fresco een andere, figuurlijke betekenis in het Italiaans. Daar betekent het ‘in de gevangenis’. Als je een Italiaanse ober vertelt dat je graag ‘al fresco’ wilt dineren, kijkt hij je dus misschien vreemd aan.

Buiten dineren werd ooit geassocieerd met de meer zonovergoten landen.  

Maar dat is nu wel anders. De terrassen zijn niet meer uit het Nederlandse horecalandschap weg te denken. 

 

Hoe plan je een terras?

Er zijn veel zaken waar je aan moet denken zodra je een terras opent. 

  • Zorg ervoor dat je er ruimte voor hebt. De ruimte die je selecteert, moet een plek zijn waar gasten graag willen zitten. Het moet geen slecht uitzicht hebben en het moet er niet vies ruiken. Ook moet er voldoende ruimte zijn, zodat gasten en personeel gemakkelijk zich gemakkelijk kunnen verplaatsen op je terras.
  • Denk na hoe je je terras in de buitenlucht kunt vormgeven. Planten voegen kleur, textuur en huiselijkheid toe aan een horecaterras, maar je moet er wel goed voor zorgen. Wees wel voorzichtig met welke planten je op je terras wilt plaatsen; planten die insecten aantrekken of hooikoorts veroorzaken zijn misschien niet de beste optie. Smaakvol en gezellig meubilair is ook belangrijk om je gasten buiten te laten genieten.
  • Zorg voor een goed doordacht vloerplan dat efficiënte service en optimale tevredenheid van de gasten mogelijk maakt. Zorg ervoor dat deze nauwkeurig wordt weergegeven in je kassasysteem — van waaruit je tafels kunt toewijzen en bestellingen kunt volgen.
  • Overweeg om een professionele architect of landschapsarchitect in te huren om een opvallend terras te creëren. Het kost misschien wat, maar als je er meer bezoekers door trekt, kan het een goede investering zijn.

Maak kennis met Lightspeed.

Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed jouw restaurant efficiënter kan maken.

 

5 horeca terras-ideeën voor een succesvol zomerseizoen

1. Zorg dat je de juiste vergunningen hebt 

In de meeste gemeenten heb je een terrasvergunning nodig om een terras te openen. Regels, beperkingen en kosten variëren per gemeente. 

Je kunt bijvoorbeeld te maken krijgen met beperkingen met betrekking tot de grootte van je terrasmeubels. Het meubilair dat je gebruikt, moet verplaatsbaar zijn, mag geen vaste constructie vormen en moet ’s avonds kunnen worden opgeborgen. Daarnaast moet je een deel van het trottoir vrijlaten voor voetgangersverkeer en de grenzen van je buitenzitruimte duidelijk markeren.

In sommige gemeenten kun je te maken hebben met een terrasseizoen, waarin je alleen tijdens bepaalde periodes je terras mag opzetten.

Als je gasten buiten willen eten, willen ze waarschijnlijk ook buiten drinken. Als je van plan bent om alcohol te gaan verkopen in je restaurant, zorg er dan voor dat je over de juiste vergunningen beschikt.

 

2. Pas je menu aan voor op het terras

Tijdens de voorbereidingen op het openen van je terras, wil je misschien een speciaal terrasmenu maken en je aanbod uitbreiden. Praat met je chef-kok over gerechten voor op het terras en overweeg concepten zoals tapas of meze die perfect zijn voor warm weer en die een sociaal element toevoegen aan dineren. Dit moet natuurlijk wel bij jouw restaurant passen. 

Zet zomerse drankjes op je menu

Zomerse toppers mogen niet op je menu ontbreken. Ben je nog op zoek naar dat ene drankje waarmee je de omzet wil verhogen? Lees dan verder.

De speciaalbiertjes en IPA’s zijn niet meer van de menukaart weg te denken, maar ook alcoholvrije speciaalbieren, en bier/frisdrankmixen (radlers) met een laag alcoholpercentage zijn aan een opmars bezig. Kijk vooral hoe je deze biertjes kunt combineren met je gerechten. Ook raden verschillende biersommeliers aan om je eigen vruchtensap te maken, eventueel gemengd met (alcoholvrij) tapbier. 

Op wijngebied zie je vaak Italiaanse, Franse en Chileense wijnen op de kaart staan, maar houd je ogen open voor de Oostenrijkse wijnen, witte wijnen zoals Grüner Veltliner in het bijzonder. 

Ook op het gebied van mixdrankjes, cocktails en mocktails gebeurt er van alles, en de groei van de interesse in no/low drinks zal geen enkele horecaondernemer ontgaan zijn.

Gebruik verse seizoensfruit, kruiden en bruisend water om creatieve en verfrissende drankjes te maken. Experimenteer met combinaties zoals munt en limoen, aardbei en basilicum of gember en citrus voor verrassende smaken. Door mooie glazen en garneringen toe te voegen, voelen deze drankjes net zo feestelijk als een cocktail met alcohol. Promoot je alcoholvrije opties duidelijk op je menu, zodat klanten ze gemakkelijk kunnen ontdekken en genieten van een heerlijke, verfrissende ervaring op je terras.

Het digitaliseren van je menu

Als je het Lightspeed Restaurant kassasysteem gebruikt, kun je verschillende menu’s aan het systeem toevoegen en ze voor verschillende tijdstippen en verschillende delen van je restaurant gebruiken. 

Wil je je menu’s nog verder digitaliseren, denk dan eens aan QR-menu’s. Door een QR-code op tafel te scannen kunnen gasten de menukaart op hun eigen smartphone bekijken en hun bestelling direct afrekenen. 

Houd het overzichtelijk voor de keuken en de bar

Meer drukte op het terras betekent doorgaans ook meer drukte in de keuken aan aan de bar. Met een papierloos keukenscherm zoals Kitchen Display System wordt het houden van overzicht nog makkelijker voor je personeel, en niet alleen in de keuken. Je kunt ook een scherm ophangen in de bar of andere bereidingsstations in je zaak. Het display geeft de besteltijden weer om de doorlooptijd bij te houden en laat het personeel de inkomende bestellingen efficiënter beheren. 

 

3. Denk aan de klantervaring

Het is belangrijk om de positieve klantervaring te behouden op het terras. Trage of slechte service kan gasten ervan weerhouden om op het terras te lunchen of dineren.

Een mobiel kassasysteem maakt het veel gemakkelijker om buiten aan tafel te serveren. Met een iPad-kassasysteem kan het bedienend personeel bestellingen van klanten rechtstreeks vanaf de tafel naar de keuken sturen. Op die manier hoeven medewerkers niet meer van de tafel naar de kassa te lopen om een bestelling voor de keuken door te geven.

 Door mobiele bestel- en betaaloplossingen te bieden, wordt het bestellen en betalen niet alleen eenvoudiger voor zowel gasten als werknemers, het is ook veiliger.

 

4. Organiseer je shifts met reserveringen

Je kunt ervoor kiezen om je horeca terras reserveerbaar te maken, of juist enkel reserveringen te accepteren in je binnenruimte. Met een reserveringssysteem zoals Zenchef of TheFork, kun jij bepalen welke gedeeltes van je restaurant je openstelt voor reservering.

Dit zorgt niet alleen voor een soepelere boekingservaring, maar helpt je ook om vooruit te plannen en beter inzicht te krijgen in het aantal gasten dat jouw zaak bezoekt.

Na je zomerseizoen kun je de reserveringsgegevens analyseren, zoals het aantal binnen- en buitenreserveringen, en de populariteit van je binnen- en buitenruimtes. Deze inzichten kunnen je helpen bij het bepalen van je terrasstrategie in de toekomst.

 

5. Investeer in je terras met Lightspeed Capital

Het terrasklaar maken van je restaurant kan kostbaar zijn, maar daar kan Lightspeed Capital bij helpen. Lightspeed Capital is flexibele financiering van Lightspeed, die je kunt ineztten voor elke investering in je horecazaak.

Zo kun je Lightspeed Capital gebruiken om te investeren in nieuw terrasmeubilair, extra personeel aan te nemen voor de drukke zomerperiode of nieuwe apparatuur aan te schaffen, zoals bijvoorbeeld een pizzaoven of een buitenbar.

Lightspeed Capital is gemakkelijk aan te vragen heeft geen geplande maandelijkse termijnbetalingen, je betaalt terug op je eigen tempo, in de vorm van een percentage op je dagelijkse verkopen.

 

Ben jij klaar voor een winstgevende terraszomer?

Een goed horecaterras is meer dan alleen extra zitplaatsen; het is een ervaring voor je gasten. Door slimme keuzes in inrichting, technologie en menukaart kun je niet alleen de sfeer verbeteren, maar ook je omzet verhogen. Zorg voor comfort met geschikt meubilair en vergeet accessoires zoals parasols of dekens niet. Gebruik digitale reserveringssystemen voor efficiëntie, zodat je het aantal gasten beter kunt beheren, en maak het je klanten en team gemakkelijk met opties voor QR-bestellen en afrekenen op het terras. Wil je meer weten over handige technologie om je terras een succes te maken deze zomer?  Aarzel niet om contact op te nemen met ons team van experts! 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing