De modesector is een van de grootste industrieën in Europa. Kleding staat in Nederland zelfs in de top 5 van meest gekochte producten online. De concurrentie — zowel offline als online — is dan ook moordend. Nu, met de bijkomende omstandigheden van de coronacrisis, komt hier nog een schepje bovenop.
Binnen de detailhandel zijn kledingwinkels het hardst getroffen de afgelopen maanden; in april, maart en mei van dit jaar daalde de omzet van schoenen- en kledingwinkels het hardst. Ondanks dat er een sterke switch naar online plaatsvond, ziet 1 op de 5 retailers het somber in. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan met tools die jou als retailer kunnen helpen om toekomstige tegenslagen het hoofd te bieden en je voor te bereiden op de toekomst.
Eén van de aspecten die echt verschil kan maken voor je modezaak is het voorraadbeheer. Ontdek hier welke voorraadbeheer tools jou kunnen helpen en hoe jouw kassasysteem hier een leidende rol in speelt.
Wil jij ook slimmer en efficiënter je kleding verkopen?
Kies voor het fashion retail kassasysteem met ingebouwd voorraadbeheer. Online en offline je voorraad synchroniseren was nog nooit zo makkelijk. Onze experts geven je graag persoonlijk advies
Effectief voorraadbeheer voor fashion retailers
Wist je dat 47% van de consumenten de winkel verlaat zonder aankoop, omdat een product niet op voorraad is? Dat zijn misgelopen potentiële klanten. Fashion retailers krijgen er nog een uitdaging bij: elk seizoen moeten nieuwe producten op grote schaal in het kassasysteem worden geïmporteerd en/of aan de webwinkel worden toegevoegd. Een goed kassasysteem helpt je om snel nieuwe producten in te voeren, inzicht te geven in jouw voorraad en deze optimaal te organiseren. Of je nu online, offline of via omnichannel verkoopt – alles kan worden gedaan vanuit één systeem.
Dit artikel geeft je 6 tips om je voorraad zo efficiënt mogelijk te organiseren met behulp van je kassasysteem.
1. Geoptimaliseerd voorraadbeheer
Een georganiseerde voorraad is goed, maar een geoptimaliseerde voorraad is nog beter! Het kennen van je voorraad is belangrijk voor het succes van je winkel. Je moet weten wat goed verkoopt – de bestsellers – maar ook wat niet verkoopt, of minder dan verwacht.
Met het instellen van automatische aanvulling en waarschuwingen voor lage bevoorrading houd je je voorraad dagelijks op peil. Met deze functie mis je nooit een verkoop. Rapporten vertellen je op de lange termijn welke items je volgend seizoen weer zou moeten aanschaffen en welke items je beter niet meer kunt inkopen.
Het is altijd moeilijk om te weten waarom iets goed verkoopt of waarom niet. Een item waarvan we denken dat die heel goed gaat aanslaan, verkoopt misschien onder verwachting, en omgekeerd. Daarom is het heel handig om toegang te hebben tot data die ons helpt betere beslissingen te maken in de toekomst. – Lewis & Melly, Louis en Melanie Lemmens
2. Geïntegreerde leverancierscatalogi
Voordat je het door hebt is het alweer tijd om nieuwe kledingstukken en accessoires te selecteren voor het komende seizoen. Dat betekent ook dat je die bestellingen snel bij je leveranciers moet kunnen plaatsen.
In Lightspeed Retail kun je rechtstreeks bestellingen plaatsen door te kiezen uit meer dan 3.000 vooraf geïntegreerde leverancierscatalogi. Al je bestellingen worden rechtstreeks vanaf je kassasysteem doorgevoerd. Zo combineer je al je aankopen en overschrijvingen op één hoofdorder. Heb je meerdere locaties? Geen probleem. Met een masterorder kun je je voorraad in één keer aanvullen en organiseren voor meerdere locaties. Als later blijkt dat een kledingstuk op de ene locatie beter loopt dan bij de andere, kun je een transfer maken.
Bovendien kun je defecte of beschadigde producten snel retourneren aan leveranciers, waardoor ze automatisch uit je inventaris worden verwijderd.
3. Import Tool – 10.000 items in één minuut
Heb je al je bestellingen al binnen en liggen er nu tientallen dozen in je winkel? Het Lightspeed Retail kassasysteem maakt van dit normaliter tijdrovende klusje verleden tijd.
Met de importtool kun je maximaal 10.000 items importeren in minder dan een minuut. Dat betekent dat je jouw nieuwe collectie nog diezelfde dag kunt verkopen.
4. Aanpassing van categorieën en labels
Het is belangrijk om een voorraadstructuur te creëren die voor jou werkt. Je kunt bijvoorbeeld elk product categoriseren en labelen om zo nog meer tijd te besparen.
Sorteer je artikelen op type, waarbij je het serienummer opgeeft om producten sneller te terug te vinden of kortingen op specifieke producten toe te passen. Tegelijkertijd kun je de kosten en winstmarges per categorie of label beter in de gaten houden, en aanpassingen maken wanneer dat nodig is.
5. Eindeloze productvariaties
Heb je nieuwe T-shirts of broeken in verschillende kleuren en maten? Met voorraadbeheer voor fashion retailers kun je de verschillende variaties gemakkelijk importeren dankzij geïntegreerde product matrices. Je kunt de artikelen die je verkoopt in verschillende varianten configureren, zoals kleur, materiaal, prijs en maat. Zo voorkom je dubbele producten in je voorraad en zijn je producten makkelijker vindbaar.
6. Gesynchroniseerde voorraad – online én offline
Nu het nóg belangrijker is geworden om naast je fysieke winkel ook online te verkopen, kun je het beste kiezen voor een geavanceerd systeem dat je online en offline voorraad synchroniseert.
Als een klant online ziet dat er nog 10 broeken op voorraad zijn kan hij erop vertrouwen dat die informatie klopt, en de broek bestellen of deze later in de winkel gaan passen. Zodra de klant de broek koopt, wordt de voorraad automatisch op alle platformen aangepast. Vanuit je backoffice kun je vervolgens je verzendingen bekijken, bewerken en organiseren. Zo is je voorraad altijd up to date.
Meer weten over hoe omnichannel jou kan helpen? Lees dan deze blog met 5 omnichannel tips voor kledingwinkels.
Kun jij je concurrentie aan?
Coronacrisis of niet, bovenstaande tips helpen je te allen tijde om je voorraad goed te organiseren en zo efficiënt mogelijk te ondernemen. Voorraadbeheer voor fashion retailers vraagt om specifieke functies die inspelen op de behoefte van zowel de retailer als de klant. Zorg ervoor dat jouw systeem rekening houdt met seizoenen, productvariaties, de diversiteit aan verkoopplatformen en de hoge omloopsnelheid van de producten.
Met het Retail kassasysteem van Lightspeed kun je je de sterke online én offline concurrentie aan. Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact op met een van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.