Of je nu een eigenaar bent van een hippe sneaker-winkel voor Millennials, of kwalitatieve wijn verkoopt aan Babyboomers, je klanten willen je winkel het liefst dat verklaart direct waarom shopping apps zo populair zijn. Hoewel het gebruik van mobiele apps al enige tijd groeit, laat een recent onderzoek van Criteo zien dat consumenten wereldwijd nu liever aankopen doen via apps (47%) dan via een mobiele website (20%) of desktop (33%). De huidige consument shopt on-the-go en ruilt daarbij de desktop in voor een smartphone en mobiele sites voor apps (Criteo 2018).
Heb je nog geen mobiele app en twijfel je of een app een goede investering is voor je webshop? Realiseer je dan dat webshop eigenaren met zowel een app als mobiele site, nu al meer dan 70% van hun mobiele omzet uit hun app halen. Ook is de conversie ratio minstens drie keer hoger dan via hun mobiele site (Criteo, 2018). Dat je vandaag nog niet afhankelijk bent van je mobiele app, wil dus niet zeggen dat je niet een grote kans misloopt. Jonathan Opdyke, Chief Strategy Officer van Criteo, concludeert daarom naar aanleiding van het onderzoeksrapport: “Retailers moeten prioriteit geven aan mobiele apps, anders laten ze een hoop omzet en kansen liggen, aangezien mobiele transacties niet langer gedomineerd worden door mobiele websites.”
Maar wat gaat een simpele app nu echt voor je business doen? En zou echt elke webshop een app moeten hebben? Check deze 5 redenen waarom shopping apps de nieuwe game-changer zijn voor webshops.
1. Consumenten wereldwijd geven voorkeur aan mobiele apps
Mocht je de memo hebben gemist: een goede mobiele ervaring is niet langer een optie, maar een definitieve must voor elke webshop. In 2005 al, streefde het mobiele verkeer desktop voorbij en sindsdien leven we een een ‘mobile-first’ wereld. Er zijn zelfs meer mensen in het bezit van een mobiele telefoon dan een tandenborstel (Consumer Technology Association).
Hoe heeft dit het winkel-gedrag op webshops wereldwijd beïnvloed? Volgens de laatste Criteo data vindt meer dan twee-derde van alle online transacties in Noord-Amerika plaats op mobiel; desktop is slechts verantwoordelijk voor 33%. Er is wereldwijd een duidelijke verschuiving van desktop naar smartphones. En op deze smartphones winkelen steeds meer consumenten liever via een app dan de mobiele site. Webshops met zowel een app als een mobiele site krijgen het grootste deel (70%) van hun mobiele transacties binnen via de app. En deze trends zien we niet alleen in de Verenigde Staten. Ook in Europa zijn apps inmiddels al verantwoordelijk voor 47% van alle mobiele transacties voor webshops met zowel een app als mobiele site. In Zuid-Oost Azië is dit zelfs 75%.
In ditzelfde onderzoek geven consumenten over heel de wereld aan liever te shoppen via een app (47%) dan met een mobiele site (20%) of via desktop (33%). Consumenten die al eens een aankoop met een app deden, zeggen dit makkelijker te vinden dan winkelen in-store of via de (mobiele) website (Statistica). Naast snelheid en gemak, geven consumenten de voorkeur aan mobiele apps, vanwege gepersonaliseerde content en speciale aanbiedingen (Compuware).
Kortom, consumenten verwachten tegenwoordig mobiele apps wanneer zij winkelen met hun smartphone.
2. Apps zorgen voor betere mobiele conversie
Ondanks dat consumenten zich steeds meer comfortabel voelen bij het shoppen via smartphones, staan webshop-eigenaren voor een grote uitdaging: het bieden van een ervaring die aansluit bij de verwachtingen van mobiele shoppers. Onderzoek van Harris Interactive laat bijvoorbeeld zien dat 85% van de consumenten een betere ervaring verwacht via mobiel dan via desktop.
De mobiele ervaring valt in de parktijk echter regelmatig tegen, waardoor mobiele gebruikers niet overgaan tot een aankoop. Een deel van de webshops kampt daarom met een slechte mobiele conversie. Dit, in combinatie met het feit dat web-teams en eigenaren meer ervaring hebben met desktop, zorgt dat veel shops nog te vaak binnen hun comfort zone blijven: optimaliseren voor desktop. Klinkt dit bekend?
Maar als je eigenaar bent van een webshop en je hebt op z’n minst 50% mobiel verkeer, dan moet mobiel je nummer één focus zijn. Haal je niet het volledige potentieel uit je mobiele verkeer, dan loop je niet alleen omzet mis. Je verliest ook een deel van je klanten. Zo geeft 46% van consumenten aan nooit meer te kopen bij een shop, wanneer de mobiele ervaring niet vlekkeloos verliep. (Google, 2017).
Een app lanceren helpt je om te voldoen aan de eisen van mobiele shoppers en helpt bovendien bij het verhogen van je mobiele conversie. De conversie ratio van mobiele apps is namelijk wereldwijd minimaal drie keer hoger dan de conversie van mobiele sites. Door de verbeterde user experience en gemakkelijke checkout in apps, gaan consumenten via een app sneller over tot een daadwerkelijke aankoop (Forrester).
Kortom: een app verbetert je mobiele conversie en verhoogt je omzet.
3. Verlies niet van concurrenten
Dit klinkt misschien wat cliché, maar ook je concurrenten bouwen aan apps voor hun shops dus je wilt niet achterblijven. Apps zijn namelijk niet langer alleen voor de grote merken, zoals Nike of Amazon. Ook kleinere webshops lanceren mobiele apps en behalen goede resultaten. Wereldwijd groeide het aantal in-app transacties van 36% in het eerste kwartaal van 2017 naar 44% in Q1 2018. Dat is een groei van 22%, terwijl desktop en tablet voor het eerst een omzetdaling lieten zien.
De vraag om wel of niet in een kanaal te investeren is overigens niet nieuw binnen de e-commerce wereld. Had je in 2005 een kledingwinkel in de Kalverstraat? Dan had je je destijds afgevraagd of investeren in een online shop wel zo slim was. Want ‘kopen mijn klanten straks wel online?’ was toen de vraag. Inmiddels weten we het antwoord en shops die destijds snel insprongen op de online trend, plukken daar nog steeds de vruchten van.
Het moraal van dit verhaal: het koopgedrag van consumenten verandert constant. De consument van nu bekijkt en koopt producten on-the-go via hun smartphone en verwachten daarbij een vlekkeloze mobiele ervaring. Shops die deze ervaring weten te bieden, worden beloond met een aankoop. Shops die dat niet doen, verliezen uiteindelijk klanten aan de concurrenten (Google, 2017).
4. Mobiele apps verhogen klantloyaliteit
Is jouw shop afhankelijk van herhaalaankopen, zoals binnen de kleding-branche, FMCG, cadeau-winkels of B2B-producten? Dan hoort een mobiele app simpelweg een onderdeel te zijn van je klantloyaliteit-strategie. Mobiele apps bieden namelijk veel kansen voor het verbeteren van klantloyaliteit.
Waarom? Bedenk dat een gemiddeld persoon zijn of haar telefoon zo’n 110 keer per dag checkt. Doordat jouw app-logo in beeld verschijnt, laat onderzoek zien dat klanten sneller je app zullen openen dan dat ze online zullen browsen naar andere shops. Sterker nog, de kans dat een consument terugkeert binnen 30 dagen is twee keer groter met een app, dan wanneer ze je mobiele website gebruiken.
Dat is niet alleen omdat je app-logo zo vaak in beeld verschijnt. Het komt ook omdat mobiele apps veel meer mogelijkheden bieden voor interactie met je merk. Zo zijn push berichten bijvoorbeeld een effectieve tool om herhaalaankopen te stimuleren – de kans dat ze terugkeren naar je shop is daarmee 88% groter. Een ander groot voordeel van mobiele apps is de mogelijkheid tot loyaliteitsprogramma’s en speciale app-aanbiedingen.
Loyaliteit van klanten verbeteren is een snelle en effectieve manier om je omzet te verhogen. Klanten die voor een tweede keer terugkomen, geven gemiddeld 67% meer uit dan nieuwe klanten. Als je dus de loyaliteit van klanten weet te verbeteren met push berichten en speciale app-aanbiedingen, dan versterkt dat je concurrentie-positie enorm.
Wil je de loyaliteit van klanten verbeteren? Dan is een mobiele app dus een onmisbare tool.
5. Apps zijn veel gemakkelijker voor gebruikers
Waarschijnlijk heb je, net als velen, een Facebook-account. Wanneer je je berichten checkt of gewoon even door je tijdlijn wilt scrollen, ga je dan direct naar je Facebook app of gebruik je de browser om de Facebook-pagina te zoeken? De meeste mensen kiezen voor het eerste.
Dat komt omdat apps direct binnen handbereik zijn en bovendien een veel fijnere gebruikerservaring bieden dan mobiele sites. Apps zijn veel sneller en kunnen gebruik maken van alle native features van je smartphone, zoals je camera, GPS, etc. Ook kun je een mobiele app integreren met andere apps, om het leven van de gebruiker nog makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan integraties met betaal-apps, waardoor de checkout nog makkelijker wordt. Dit soort app-features verkleinen de tijd en moeite voor gebruikers en vergroten de kans op conversies.
En hoewel ook apps, net als mobiele sites, een internetverbinding nodig hebben, werken de basis-functies van een app prima offline.
Elke shop een mobiele app?
Dat was het: 5 fact-based redenen waarom je als webshop-eigenaar apps niet langer kunt negeren. Maar gaat elke shop dan voordeel halen uit het lanceren van een app? Hoewel een app voor elke shop uitkomst kan bieden, zullen bepaalde type shops vandaag nog prioriteit moeten geven aan apps als ze de wedstrijd niet willen verliezen. Dit geldt voor shops:
- Die 50% of meer verkeer naar een shop krijgen via mobiel.
- In een industrie zitten waar apps mainstream worden, zoals gezondheid/beauty, sport en hobby shops, fashion/luxury, bloemen en cadeau’s, FMCG, meubels en B2B producten.
- Voor wie herhaalaankopen belangrijk zijn om te blijven groeien.
Lanceer je app via Lightspeed
Wil je weten wat een app voor jouw shop kan doen? Met de App Builder van JMango360 kun je gemakkelijk en snel je Lightspeed shop omtoveren in een iOS en Android app. Voor een betaalbaar maand-abonnement, krijg je een shopping app die voldoet aan de huidige mobiele design- en UX-standaarden. Bovendien is je app dan compleet geïntegreerd met je Lightspeed webshop en betaalsystemen.
Groeien met apps.
Ontdek de mogelijkheden in de Lightspeed App Store.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.