Vandaag bespraken Stijn Dumarey (Lightspeed) en Jeremy Van Dille (Deliverect) in onze webinar ‘De voordelen van maaltijdbezorging voor uw onderneming’ hoe je maaltijdbezorging opzet voor jouw onderneming en hoe je maaltijdbezorging optimaal kunt benutten – juist in tijden van COVID-19. In deze blog vatten we de besproken onderwerpen samen. Wil je zelf de webinar nog een keer terugkijken? Klik dan op de video hieronder.
Trends in maaltijdbezorging
De markt voor maaltijdbezorging is de afgelopen jaren geëxplodeerd, en het einde is nog niet in zicht. Naast de toename van dark kitchens wordt het voor veel restaurants steeds interessanter om een bezorgservice op te zetten.
Over de afgelopen drie jaar zag je in zowel Nederland als België een duidelijke groei in de hoeveelheid consumenten die gebruik maken van maaltijdbezorging. Deze groei bedroeg gemiddeld 25% per jaar. Hoewel maaltijdbezorging en ook afhalen steeds populairder worden voor de lunch, is de avond het populairste moment van de dag om een maaltijd thuis te laten bezorgen: het diner is goed voor meer dan 50% van de totaal verdiende omzet in maaltijdbezorging.
In 2019 werd er voor ongeveer een miljard omgezet aan maaltijdbezorging in Nederland en 400 miljoen in België. De verwachting is dat deze lijn alleen nog maar verder zal stijgen. Zeker als je ziet dat generatie Z nu al +/- 15% van de consumenten vertegenwoordigd. Zij groeien op met maaltijdbezorging als een nieuw normaal.
De impact van COVID-19 op de horeca
Nu de restaurants hun deuren hebben moeten sluiten, heropenen een heleboel restaurants als afhaal- en bezorglocatie. Sinds COVID-19 is er een stijging van 300% in afhaal en bezorgrestaurants. Dit is immers nu de enige manier waarop je als ondernemer omzet kunt genereren. Reserverings-integratie Resengo maakte bekend dat hun klanten tijdens COVID-19 tot nu toe 2,8 miljoen euro hebben omgezet. De gemiddelde omzet van 921 euro per dag maakt natuurlijk niet alles goed, maar compenseert wel voor de vaste lasten die nog steeds betaald zullen moeten blijven worden.
In aanvulling op de restaurants nemen ook de verschillende maaltijdbezorgplatforms maatregelen. UberEats heeft bijvoorbeeld tijdelijk haar bezorgkosten afgeschaft, en ‘contactloos bezorgen’ is bij ieder platform het nieuwe normaal. Ook valt het welzijn van hun bezorgers onder de verantwoordelijkheid van de platforms. Deliveroo beschermt haar medewerkers desinfecterende producten en medische consults. UberEats heeft naast deze bedrijfsmaatregelen ook de belofte gedaan om 300.000 maaltijden te verstrekken voor medewerkers uit de zorg.
Hoe begin je met maaltijdbezorging?
Hoe stap jij als ‘klassiek’ restaurant over naar maaltijdbezorging? Het opstarten van een maaltijdbezorgdienst vereist enige voorbereiding, maar voordat je je zorgen maakt: het hoeft niet veel tijd te kosten.
Er zijn verschillende stappen in de voorbereiding. De eerste heeft te maken met het maken van de beslissingen rondom je menu: welke gerechten wil je online zetten en via welke platforms wil je jouw gerechten aanbieden?
De tweede stap is de logistieke voorbereiding van je onderneming. Dit hoeft niet ingrijpend te zijn, een tablet voor het ontvangen van de bestellingen en een handige indeling van de keuken voor het bereiden ervan is voldoende.
De laatste stap is het management. Hier komt het voordeel van geïntegreerde oplossingen zoals Deliverect en Lightspeed om de hoek kijken. Deze integratie zorgt ervoor dat het beheren van de verschillende bestelstromen een stuk eenvoudiger en inzichtelijker wordt. Zo worden je bestelgeschiedenis en -details in beide platformen opgeslagen en kun je direct vanuit Lightspeed de bestellingen verwerken in je omzetrapporten. Dit maakt boekhouding en voorraadbeheer een stuk simpeler.
Genereer meer omzet met maaltijdbezorging
Integreer je menu met de belangrijkste maaltijdbezorgplatformen en bereik gasten op afstand met Lightspeed Delivery - powered by Deliverect.
Hoe werkt maaltijdbezorging?
Bestellingen die via Deliverect worden geplaatst komen op dezelfde manier in je kassa en Lightspeed backoffice terecht als normale bestellingen. De order legt vervolgens de normale route van het productieproces af (afdrukken op printer in keuken, bereiden etc.).
Een ander groot voordeel is dat het niet uitmaakt op hoeveel maaltijdbezorgplatformen je een menu hebt staan, je hoeft gerechten maar één keer te wijzigen en vervolgens wordt het automatisch op alle platforms aangepast. Je kunt ook vanuit je Lightspeed backoffice verschillende menu’s en variërende prijzen instellen (bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen).
Ook voorraadbeheer wordt geautomatiseerd, ongeacht het leveringskanaal. Of het nou gaat om afhaal of maaltijdbezorging: je bent altijd op de hoogte van de precieze voorraadniveaus. Zo kun je op tijd schakelen als iets bijna uitverkocht is.
Zodra je de dag afsluit worden alle gegevens van die dag gecentraliseerd in het Deliverect dashboard, inclusief een duidelijk overzicht van alle acties die tijdens het bestel- en afleverproces hebben plaatsgevonden. Zoals eerder gezegd worden deze gegevens ook in de Lightspeed rapporten opgeslagen, zodat je die informatie in de totale context van je onderneming kunt plaatsen.
Een directe bezorgintegratie in je kassasysteem vermindert sterk het risico op fouten en daarmee jouw kans op omzetverlies.
Wil je meer weten over maaltijdbezorging voor jouw onderneming, neem dan contact met ons op!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.