Het online afrekenproces van een webshop is een dealmaker – en breaker. Je mag nog over de meest efficiënte, feilloze en flits-en-blitsende webshop beschikken, als jouw online checkout niet naar behoren werkt, riskeer je een hoop klanten te verliezen. Eens je klanten producten of items in hun winkelwagentje hebben geplaatst, wil je niet dat ze jouw webshop verlaten zonder hun bestelling af te ronden. Wij geven je enkele tips over hoe je jouw webshop checkout kunt optimaliseren en klanten kunt vasthouden tijdens hun online afrekenproces.
- Tip 1: eenvoud is key
- Tip 2: personaliseer je webshop checkout
- Tip 3: hou het gebruiksvriendelijk, transparant en betrouwbaar
- Tip 4: analyseer je checkout conversieratio
- Tip 5: to register or not to register?
Ontdek onze vernieuwde webshop checkout – en zoveel meer
Slimmer, sneller en simpeler. Laat de look en feel van je webshop checkout samensmelten met je website. Geef jouw online onderneming de upgrade die ze verdient. Stap vandaag over naar Lighspeed eCommerce.
Tip 1: eenvoud is key
Genialiteit schuilt vaak in eenvoud en webshop checkouts zijn geen uitzondering. Het principe achter een succesvolle webshop checkout is eenvoudig: hoe minder stappen een online afrekenproces vereist, des te weinig tijd klanten moeten spenderen tussen selectie en de betaling, en des te groter de kans op conversie is. Eenvoud is key, en dat laten we zien via enkele statements:
Ga voor zo weinig mogelijk stappen
Bekijk het vanuit een omgekeerd scenario: webshop checkouts met meer stappen geven klanten meer tijd om stil te staan bij zaken waar je als ondernemer liever niet wilt dat ze daar bij stilstaan. ‘Hoe vlot verloopt het afrekenproces?’, ‘Hoe lang zal het nog duren eer ik kan betalen?’, en – als het echt te lang duurt – ‘Zijn er geen andere webshops met een korter en efficiënter afrekenproces?’.
Dat principe vertaalt zich in een even eenvoudige aanpak: zorg dat jouw webshop checkout zo weinig mogelijk stappen bevat en – even belangrijk – laat zien aan je klanten hoe weinig stappen hun afrekenproces vergt. Op die manier weten ze onmiddellijk waar ze aan toe zijn.
Vraag enkel noodzakelijke gegevens
Als je webshop checkout uit zo weinig mogelijk stappen bestaat, betekent dit dat je niet ongelimiteerd naar gegevens moet vragen, want dat maakt het afrekenproces een stuk complexer. Ga kritisch bij jezelf na welke gegevens nu echt essentieel zijn en welke overbodig.
Is een telefoonnummer noodzakelijk als je nooit marketing acties onderneemt die via sms verlopen? Is een geboortedatum noodzakelijk als je geen cadeau of korting aanbiedt op de verjaardag van je klanten? Als je geen demografische analyse van je klantenbestand nodig hebt, heb je dan ook het geslacht nodig?
Bekijk het vanuit het perspectief van de klant: sommige webshops vragen veel informatie, waardoor klanten zich wellicht vragen gaan stellen over privacy en het correct gebruik van hun gegevens. Houd je daarom bij het noodzakelijke en geef aan dat je de courante privacy-wetgeving respecteert (en volg dit ook daadwerkelijk op).
Automatisch gegevens valideren, invoeren en verbeteren
Nog een nadeel van overbodige informatie te vragen, is dat je een groter risico loopt op incorrect informatie of manuele invoerfouten. Niets is namelijk zo irritant als op het einde van je afrekenproces als klant te ontdekken dat je je e-mailadres verkeerd hebt ingegeven.
Gelukkig vereisen webshops vaak dat alle velden correct ingevoerd worden – zo zijn bijvoorbeeld in het veld waar je vraagt naar een postcode geen letters toegelaten – en krijgen klanten een foutmelding vooraleer ze naar de volgende stap in het afrekenproces kunnen gaan. Maar daarmee vermijd je nog geen typefouten. Minder velden maakt dat risico een stuk kleiner. Als jouw webshop checkout uit meerdere stappen bestaat, zorg je er wel best voor dat de ingegeven informatie van de eerste stappen bewaard wordt tijdens het afrekenproces, zodat klanten niet opnieuw alles moeten invullen bij het constateren van een fout op het einde.
Een andere mogelijkheid om incorrecte gegevens te vermijden, is om velden onmiddellijk as such weer te geven, bijvoorbeeld met een groen vinkje bij correcte informatie en een rood kruisje bij incorrecte, zodat klanten daar onmiddellijk op gewezen worden en niet op zoek moeten gaan naar welk veld er incorrect is ingevuld.
Daarnaast bestaan er allerhande handige tools en plugins die automatisch gegevens kunnen ophalen en de ‘invulopdracht’ voor klanten verkleinen en eenvoudiger maken. Zo krijgen klanten terwijl ze typen dankzij de Postcode Checker & Autofill applicatie dropdown opties te zien die hun adresgegevens aanvullen. Dergelijke hulpmiddelen verhogen de gebruiksvriendelijkheid en usability van je webshop checkout.
Zo weinig mogelijk opt-out mogelijkheden
De focus van een online afrekenproces ligt op het plaatsen en betalen van een bestelling. Het is dan ook cruciaal dat je potentiële kopers niet onnodig afleidt met wat bekend staan als ‘opt-out’ mogelijkheden. Dat zijn links of navigatie keuzes die klanten van het afrekenproces wegleiden. De funnel van je checkout moet ongehinderd richting het moment van betaling bewegen en enkel informatie weergeven die relevant is voor het afrekenproces.
Belangrijk is hier om zo helder mogelijk die beweging te beschrijven. Kies voor buttons met “Ga naar je bestelling/verzendgegevens/de kassa” of “Direct afrekenen” in plaats van “Ga verder” of “Doorgaan”. Maak het specifiek zodat je klanten exact weten wat ze kunnen verwachten bij elke beweging die ze maken in je webshop.
Ga voor een one-page checkout
Er gaat heel wat informatie de ronde over one-step en one-page checkouts, en hoe deze juist wel of niet in het voordeel van je webshop conversieratio kunnen werken. Het antwoord? Het zijn twee totaal verschillende zaken.
Een one-step checkout is een checkout die je letterlijk met één stap je bestelling laat afronden. Vaak is dat enkel mogelijk voor bestaande klanten die aan hun gegevens ook een digital wallet zoals Google Pay of Apple Pay gekoppeld hebben, waardoor hun gegevens automatisch gekoppeld en gesynced worden met hun betaling.
Een one-page checkout geeft alles weer op één pagina, wat meer transparant en overzichtelijk is en klanten onmiddellijk een zicht geeft op wat er precies van hen verwacht wordt en hoeveel tijd ze eraan zullen moeten besteden.
Multi-page checkouts zijn, zoals de naam doet vermoeden, online afrekenprocessen die uit meerdere stappen bestaan. Denk aan “Bestelling”, “Gegevens”, “Betaalinformatie”, “Verzending”, en “Betaling”. Hoewel zo’n onderverdeling het iets transparanter maakt voor klanten om door je webshop checkout te navigeren, weten ze toch niet juist welke informatie – en hoeveel – er moet worden ingevuld per stap.
Tip 2: hou het user-friendly, transparant en betrouwbaar
Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid geldt niet enkel voor je online checkout, maar voor je hele website en webshop. Wat betekent dit? Elke klant die op jouw webshop terecht komt, moet in één oogopslag onmiddellijk enkele belangrijke zaken te weten komen.
Mobiele compatibiliteit – zorg ervoor dat je webshop mobielvriendelijk is en dus zowel op laptops, tablets en smartphones bereikbaar is. Je wilt natuurlijk dat klanten via elk apparaat een bestelling kunnen plaatsen en niet afhaken omdat je webshop niet mobielvriendelijk is voor hun smartphone of tablet.
Heldere navigatie – een duidelijk navigatiemenu en logisch bestelproces zijn cruciaal voor het slagen van een online onderneming. Je wilt er in feite voor zorgen dat klanten intuïtief hun weg kunnen banen doorheen je webshop en vanzelf in je checkout met een volle winkelwagen belanden.
Transparantie
Hetzelfde geldt voor transparantie: verrassingen zijn aangenaam op verjaardagen. Online kopers weten echter het liefst precies wat hen te wachten staat. Dat betekent duidelijkheid over zaken zoals artikelprijzen, btw, verzendkosten en wachttijd. Als je met standaard verzendkosten werkt of met een vast tarief vanaf een bepaald bedrag, geef dat dan vooraf aan op je webshop. Hetzelfde geldt voor wacht- of verzendingstijd.
Zorg ervoor dat je winkelwagen en het bestellingsoverzicht in je afrekenproces op elkaar afgestemd zijn en de aantallen, artikel prijzen en inclusief/exclusief btw duidelijk zijn opgelijst.
Geef klanten ook uitgebreide keuzevrijheid: maak het ook in het afrekenproces mogelijk om bestelhoeveelheden aan te passen en artikelen te verwijderen. Ook voor verzenden zijn meerdere opties interessant: hoewel veel klanten ongetwijfeld voor thuislevering zullen kiezen, zullen sommigen omwille van hun eigen werkschema liever opteren voor een afhaalpunt.
Bied betrouwbare betaalmethodes aan
Eén van de belangrijkste aspecten aan een vlotte webshop checkout is ervoor te zorgen dat elke klant bij je kan betalen en dat de betaalmethodes die je aanbiedt veilig en betrouwbaar zijn. Zorg er daarom voor dat je voldoende variëteit aan betaalmethodes aanbiedt en zoveel mogelijk klanten in hun betaalverwachtingen en -gewoontes tegemoet komt.
Zo worden digital wallets steeds populairder omdat klanten bijna niets meer moeten doen om een bestelling te betalen en af te ronden. Daarnaast is één van de meest populaire betaalmethodes in Nederland vandaag iDeal. Deze contactloze, digitale betaalmethodes geven klanten de optie om simpelweg een qr-code te scannen en daarmee hun betaling af te ronden.
Je hoeft niet langer kaartnummers in te voeren en -gegevens van betalingen te verifiëren via een fysieke digipass. Natuurlijk is het verstandig om deze opties nog steeds aan te bieden voor klanten die het gewend zijn om op zo’n manier te betalen, maar moderne, digitale tijden vragen om even moderne en digitale oplossingen.
Wees ook transparant over je keuzes: als je bepaalde betaalmethodes niet aanbiedt – zoals bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen – leg dan ook uit waarom. Met de webshop software van Lightspeed eCommerce kun je eenvoudig specifieke pagina’s maken voor dit soort informatie. Hetzelfde geldt voor wanneer er extra kosten aan een bepaalde betaalmethode verbonden zijn – laat dat op tijd in het online afrekenproces weten, zodat klanten op de hoogte zijn. Verborgen kosten zijn een terugkerend pijnpunt voor klanten en vergroten het risico op afhakers.
Wat zeggen anderen: website keurmerk, reviews en FAQ
Een andere manier om je klanten te laten weten dat je webshop checkout betrouwbaar is, is door een webshop keurmerk toe te voegen aan je website. Dat zijn externe certificaten die na een grondige algemene en financiële audit van je webshop je een label van vertrouwen toekennen.
Ook via online winkel reviews kun je meer vertrouwen wekken bij potentiële klanten. Door positieve ervaringen met jouw webshop publiekelijk te maken, geef je nieuwkomers een objectiever beeld van hoe andere klanten hun bestel- en betaalervaring op jouw webshop beleefd hebben. Net zoals webshop keurmerken valideren reviews de betrouwbaarheid van jouw webshop checkout op een externe, open en sociale manier.
Een frequently asked questions of FAQ-sectie of dropdown is ook handig om twijfelende klanten over de grens te trekken. Veelgestelde vragen over bezorgtijden, garanties, retourdiensten, naverkoop en ondersteuning zijn een must om klanten gerust te stellen over hun aankoop. Zorg er ook voor dat je algemene verkoopsvoorwaarden op je webshop publiceert. Samen met FAQ kunnen die druk van je klantendienst afnemen.
Tip 3: personaliseer je webshop checkout
Natuurlijk wil je jouw webshop checkout zo naadloos mogelijk integreren met je website. Je wilt vermijden dat klanten het gevoel krijgen dat ze op een andere pagina of website zijn terecht gekomen wanneer ze bij het afrekenproces aankomen. Een webshop checkout die er volledig anders uitziet dan je website kan soms vragen oproepen bij klanten. Vaak zijn checkouts niet of niet makkelijk aan te passen qua look and feel, branding en format.
De vernieuwde webshop checkout van Lightspeed is eenvoudig te personaliseren, werkt sneller en heeft een bewezen impact op het conversieratio van je webshop. Lightspeed eCommerce klanten die hun webshop checkout geüpgraded hebben naar de nieuwe versie zagen hun conversies met niet minder dan 11% stijgen.
Tip 4: Analyseer je webshop checkout conversieratio
Op basis van het aantal bestelling en afgeronde betalingen je ontvangt, kun je al een idee krijgen van hoe goed jouw webshop checkout het effectief doet. Evengoed weet je daarmee niet hoeveel potentiële klanten mogelijk hebben afgehaakt, of wat de gemiddelde bestelwaarde, het aantal producten per bestellingen en de meest populaire betaalmethodes zijn. Of hoeveel klanten als gast een bestelling hebben geplaatst of zich hebben geregistreerd.
Daarom is het belangrijk om de acties en prestaties van je webshop checkout te analyseren. Hierbij let je het best op de volgende zaken:
-
- Conversieratio: dit is het percentage aan bezoekers dat effectief converteert op je webshop en een product koopt. Conversieratio is een belangrijke metric om het succes van je webshop te meten.
- Bounceratio: dit is het percentage aan bezoekers dat op je website beland, maar niet naar een volgende pagina gaat en vertrekt door bijvoorbeeld onmiddellijk naar de vorige pagina te klikken, de browser te sluiten of naar een andere URL te gaan.
- Exitratio: anders dan de bounce rate gaat het hier over het percentage aan bezoekers dat op je website beland, rondkijkt en vervolgens vanaf een willekeurige pagina je website verlaat. Vooral in je webshop checkout is het exitratio interessant, want het kan veel zeggen over hoe efficiënt – of juist niet – jouw afrekenproces is.
- Gemiddelde bestelwaarde: de gemiddelde aankoopwaarde van alle bestellingen van al je klanten over een bepaalde tijdspanne. Zo’n informatie biedt je de mogelijkheid om cross-sell campagnes of promoties te runnen die specifiek gericht zijn op het verhogen van de gemiddelde bestelwaarde.
Tools zoals Google Analytics staan je toe om de bovenstaande metrics voor specifieke pagina’s van je website, zoals je webshop checkout, na te gaan. Het regelmatig controleren van die metrics kan je helpen om je webshop checkout te optimaliseren.
Tip 5: to register or not to register?
Onze laatste tip gaat over registratie. Er zijn verschillende meningen over het verplicht maken van registraties bij het plaatsen van een bestelling in webshops. Het klopt dat een extra registratie stap je webshop checkout langer maakt en soms een drempel vormt voor klanten om over te gaan tot een aankoop. Tegelijkertijd kan een beknopt en eenvoudig registratieproces je van talloze voordelen voorzien.
Wanneer klanten zich registreren, krijg je als (online) retailer informatie die cruciaal kan zijn voor marketingdoeleinden – al is het natuurlijk belangrijk om klanten ook te laten instemmen met het ontvangen van nieuwsbrieven, promo’s en ander marketingmateriaal.
Daarnaast zijn registraties de enige manier voor klanten om ook te kunnen genieten van loyaliteitsprogramma’s, zoals Lightspeed Advanced Marketing. De nieuwe Lightspeed checkout is uiteraard volledig compatibel met Loyalty, waardoor je geregistreerde klanten persoonlijk en eenvoudig kunt belonen. Maak het daarom duidelijk dat registreren beloningen met zich meebrengt, wat twijfelende klanten ongetwijfeld over de grens zal trekken.
Evengoed is er altijd een middenweg te vinden: je kunt klanten ook altijd de mogelijkheid geven om als (eenmalige) gast een aankoop te doen of zich te registreren als bezoeker.
Zelf de vernieuwde Lightspeed checkout uittesten?
Probeer Lightspeed eCommerce 14 dagen gratis uit en breng jouw online onderneming naar een hoger niveau. De proefperiode loopt automatisch af
Bekijk je webshop checkout vanuit het perspectief van je klanten
Als je jouw online klanten zover krijgt dat ze in je webshop checkout belanden, is het cruciaal dat ze hun bestelling ook effectief afronden. Bekijk je afrekenproces daarom ook vanuit het perspectief van de klant: waar hecht jij als klant waarde aan en hoeveel tijd en moeite ben je bereid te steken in het vervolledigen van een bestelling? Onze tips: zorg voor een gebruiksvriendelijke omgeving, met zo weinig mogelijk stappen waar enkel naar noodzakelijke informatie wordt gevraagd. Creëer een gevoel van betrouwbaarheid en transparantie door met webshop keurmerken, reviews en FAQs te werken en bied genoeg betaalmethodes aan en zorg dat alles in een veilige betaalomgeving kan verlopen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.