Als digitale ondernemer moet je zorgen dat je website voldoende bezoekers trekt. Maar hoe zorg je ervoor dat die bezoekers veranderen in klanten? Heel eenvoudig: door je webshop te optimaliseren.
Gelukkig zijn er verschillende manieren om dat te doen. We geven je 14 optimalisatietechnieken die je kunt toepassen om meer verkopen te realiseren.
Wat is een goede webshop conversieratio?
Wil je meer conversies, dan zul je eerst inzicht moeten krijgen in je conversieratio: het percentage bezoekers van je website dat een bepaalde handeling verricht, zoals iets kopen. Je conversieratio zegt dus veel over het succes van je webshop. De gemiddelde conversieratio van webshops ligt tussen de 3 á 4 %. Dat betekent dat je ongeveer 35 mensen naar je webshop moet trekken om één verkoop te realiseren.
De webshop conversieratio verhogen doe je zo:
- Update je thema
- Upload hoogwaardige productfoto’s en –video’s
- Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen
- Bied gratis verzenden en retourneren aan
- Bied ophalen en lokaal bezorgen aan
- Geef kortingscodes
- Laat klanten reviews plaatsen
- Vereenvoudig het afrekenproces
- Personaliseer de klantbeleving
- Voeg live chat toe
- Gebruik A/B-tests
- Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes
- Maak gebruik van retargeting-advertenties
- Voeg de juiste kenmerken toe om het klantvertrouwen te winnen
Een eigen webshop starten?
Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform. Probeer het nu gratis 2 weken uit, zonder ergens aan vast te zitten!
1. Update je thema
De eerste indruk is allesbepalend! Je webshop thema is dan ook je eerste kans om de aandacht te trekken van nieuwe klanten. Dit moet je snel doen: je hebt slechts 50 milliseconden de tijd om hen ervan te overtuigen om op jouw webshop te blijven.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je thema voldoen aan de volgende punten:
- Jouw merk representeren: Je webshop moet in één oogopslag een beeld geven van je merk (door middel van kleur, foto’s en lettertype). Dit geldt vooral voor je homepage, aangezien die vaak het eerste touchpoint is.
- Makkelijk te navigeren: Potentiële klanten moeten niet overweldigd worden wanneer ze je webshop zien. De lay-out moet logisch zijn ingedeeld, beschikken over categorieën en de winkelwagen moet makkelijk te vinden zijn.
- Desktop en mobiel responsief: Je webshop moet zich automatisch optimaliseren voor het scherm waarmee de webshop wordt bekeken.
- Snel laden: Als je de laadtijd van je webshop met 1 seconde versnelt, kun je je conversieratio verhogen met maar liefst 7%.
- Wees visueel: Afbeeldingen van hoge kwaliteit zullen meer aandacht trekken. Voeg niet te veel tekst toe aan de homepage; laat de productafbeeldingen voor zichzelf spreken.
Het nieuwe Lightspeed webshop thema Ignite biedt eCom klanten een gratis, modern en geavanceerd thema dat je makkelijk kunt aanpassen, zonder dat je daarvoor technische webdesign skills nodig hebt.
Dit is een voorbeeld van een kleding webshop die het Ignite thema gebruikt.
Ignite heeft een winkelwagen slide-out, waarmee jouw klanten eenvoudig de inhoud van hun winkelwagentje kunnen bekijken. Ook is de mobiele compatibiliteit verbeterd, zodat je klanten altijd dezelfde ervaring krijgen — of ze nu jouw webshop bezoeken met een desktop of een telefoon. Maar misschien nog wel het belangrijkste van alles: Ignite doet dit alles zonder in te leveren op laadtijd. Investeer dus niet langer in hoge web developer kosten als je ook kunt kiezen voor het gratis thema van Lightspeed. Aangezien het een SaaS product is, ben je verzekerd van automatische updates.
2. Upload hoogwaardige productfoto’s en -video’s
Bezoekers van je webshop kunnen de producten niet aanraken of voelen. Ze zijn dus afhankelijk van je productfoto’s. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, vooral in e‑commerce.
Laat producten vanuit alle hoeken zien
Met je productfoto’s kun je een brug slaan tussen de fysieke en de digitale wereld. Bied je bezoekers daarom de mogelijkheid om je producten nóg beter te bekijken. Met bijvoorbeeld een zoomfunctie en een 360-gradenweergave kunnen ze het product van dichtbij en vanuit alle hoeken zien. Gebruik daarbij hoogwaardige foto’s, zodat je bezoekers kunnen inzoomen zonder dat het beeld korrelig of onduidelijk wordt.
Laat je producten in hun gebruiksomgeving zien
Met lifestylefoto’s kunnen je klanten zich een beeld vormen van hoe het is om je product te gebruiken. Zo kun je je conversieratio verhogen. Kijk bijvoorbeeld naar de foto’s van Wattfietsen, waarop je hun elektrische fietsen in gebruik ziet.
Steeds meer webshops maken bovendien gebruik van video’s, waarin ze hun product in actie laten zien. Komen je producten beter uit de verf in demonstraties, upload dan een video om eventuele vragen over het gebruik ervan te beantwoorden. Als klanten de waarde van een product niet meteen inzien, klikken ze waarschijnlijk verder. Bovendien zijn video’s een meer dynamische manier om je product onder de aandacht te brengen.
Op de productpagina’s van kookwinkel Het kookeiland zie je bijvoorbeeld een eenvoudige video’s waarin de quichevorm worden gedemonstreerd. Zo krijgen klanten meteen een idee wat ze ermee kunnen.
3. Schrijf gedetailleerde productbeschrijvingen
Hoogwaardige foto’s zijn de eerste stap op weg naar aantrekkelijke productpagina’s, maar vergeet niet ook tijd te steken in je productbeschrijvingen.
Kijk eens kritisch naar de teksten van je webshop. Bevatten ze alle informatie die van belang is voor je klanten? Omdat shoppers het product niet kunnen aanraken en details (zoals het materiaal) niet altijd zichtbaar zijn op een foto, zijn nauwkeurige productbeschrijvingen essentieel.
Richt je bij het beschrijven van je producten op de koper, op zijn behoeften en pijnpunten. Je productbeschrijvingen moeten, net als je waardeproposities, snel overbrengen wat de voordelen zijn van het product, alsof de klant je vraagt: “Waarom zou ik dit moeten kopen?”
Zorg dat je productbeschrijvingen volledig zijn, maar maak ze niet te lang. Het helpt om informatie op te splitsen in een overzichtelijke opsomming. En gebruik zoekwoorden die shoppers wellicht invoeren in zoekmachines om dergelijke producten te vinden.
Vergeet tot slot ook niet je merk in gedachten te houden. Zorg dat je in alle productbeschrijvingen dezelfde stijl en toon gebruikt.
Wijnshop Pasteuning geeft beschrijvingen waarvan het water je in de mond loopt. De beschrijving hierboven geeft uitleg over het wijnproces, de smaak, de locatie en wanneer je de wijn het beste kunt drinken.
4. Bied gratis verzenden en retourneren aan
Volgens een onderzoek door het Amerikaanse marketingbureau Walker Sands is gratis verzending de voornaamste bepalende factor bij online aankopen; voor maar liefst 77% van de respondenten is gratis verzending de belangrijkste randvoorwaarde. Bovendien is gratis verzending inmiddels zo normaal geworden dat shoppers min of meer verwachten dat je ze deze service biedt. Je kunt er dus eigenlijk niet meer omheen.
Gratis verzending kan ook een positief effect hebben op je resultaten onder de streep. De waarde van bestellingen met gratis verzending ligt gemiddeld 30% hoger, volgens Invespcro.
Kies je ervoor je klanten gratis verzending te bieden, vermeld dat dan duidelijk op je website. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een banner.
Gratis retourneren en ruilen
De volgende bepalende factor is gratis retourneren en ruilen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een klant een product zou willen retourneren of ruilen. Een goed retour- en ruilbeleid is misschien duur voor jou als retailer, maar zegt wel veel over de manier waarop je met je klanten omgaat.
Bied je geen gratis retourneren en ruilen, dan ben je waarschijnlijk extra tijd en geld kwijt aan het verwerken van e-mails en klachten van klanten. Daarom is een duidelijk retourbeleid zo belangrijk: je biedt shoppers een naadloze klantenservice.
Je retour- en ruilbeleid speelt ook een rol bij het verhogen van je conversieratio.
Volgens Jeff Moriarty, marketingmanager bij Moriarty’s Gem Art, konden zij hun conversieratio verhogen dankzij hun retour- en ruilbeleid. “Onze conversieratio steeg van 1,1% naar 1,9% zodra we gratis verzenden en retourneren aanboden”, aldus Jeff.
5. Bied ophalen en lokaal bezorgen aan
Voeg opties als lokaal bezorgen en ophalen (mits je een fysieke winkel hebt) toe aan je webshop. Zo kunnen klanten kiezen hoe ze hun pakketjes ontvangen en hebben ze minder te maken met lange verzendtijden of hoge verzendkosten.
Lokale bezorging
Lokaal bezorgen betekent dat je, binnen een bepaalde straal, het pakket bij de klant bezorgt.
Houd rekening met het volgende:
- Hoe ver je wil bezorgen? Veel retailers bieden alleen lokale bezorging aan in de stad of dorp waar hun fysieke winkel staat.
- Wie bezorgt de pakketjes? Doe jij de bezorging of een medewerker? Houd rekening met de reiskosten van degene die de pakketjes aflevert.
- Welke dagen bezorg je? Kies één of meerdere dagen uit en besteed de rest van de tijd aan je normale werkzaamheden.
- Wil je klanten laten betalen voor lokale bezorging? Hoewel jij of de klant bespaart op verzendkosten, krijg je wel te maken met reiskosten. Gratis verzending kan klanten echter wel weer sneller over de streep trekken om bij jou te kopen.
- Hoe communiceer je over deze service met je klanten? Je moet duidelijk aangeven wanneer en tot waar je bezorgt, en hoeveel het kost.
Contactloos ophalen
Door ophalen bij je fysieke winkel aan te bieden, kunnen klanten zelf bepalen wanneer ze hun aankoop ophalen (dit moet passen binnen de geldende coronamaatregelen). Deze optie scheelt sowieso in verzendkosten, voor jou als winkelier of voor de klant (afhankelijk wie normaal de kosten betaalde).
In je webshop voeg je een nieuwe verzendmethode toe die 0,- euro kost. Het liefst wil je natuurlijk dat klanten direct afrekenen, maar willen ze dit liever niet kun je ook voor een contactloze betaalmethode op locatie zorgen. Informeer klanten over hoelang de verwerking duurt en op welke tijden ze hun bestelling kunnen ophalen.
Op zoek naar professionele webshop software?
Kies uit meer dan 50 thema’s, importeer eenvoudig je voorraad, trek meer bezoekers met geïntegreerde marketing tools, en nog veel meer. Wil je weten of Lightspeed eCom bij jou past?
6. Geef kortingscodes
Klanten zijn dol op koopjes. Door korting te geven kun je je conversieratio verhogen. Van de shoppers die een kortingscode gebruiken, geeft 57% aan dat ze het product niet zouden hebben gekocht als ze geen korting hadden gekregen.
Zoeken naar kortingen is voor het merendeel van de klanten een vast onderdeel van het proces geworden. Wel 7 op de 10 Nederlanders maken gebruik van kortingscodes tijdens het online winkelen.
Maak kortingscodes en deel ze waar mogelijk. Dat kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk doen door e-mailadressen te verzamelen op je site en speciale kortingen per mail naar abonnees op je nieuwsbrief of leden van je loyaliteitsprogramma te sturen. Of plaats aanbiedingen op je social media en vermeld dat het gaat om een tijdelijke aanbieding; zo geef je geïnteresseerden het gevoel dat ze deze kans niet mogen missen.
7. Laat klanten reviews plaatsen
Een van de beste manieren om bezoekers te veranderen in kopers, is ze productreviews te laten lezen. Bijna 71% van alle Nederlandse online shoppers leest reviews voordat ze een aankoop doen, volgens onderzoek van Capterra.
Bovendien blijkt dat de helft van de online kopers hun aankoopbeslissing eerder op online reviews baseert dan op de aanbeveling van een expert. Reviews dienen als social proof dat je producten goed zijn. En omdat online shoppers je producten niet kunnen aanraken of uitproberen, moeten ze dat aannemen van andere klanten.
Plantenwinkel Fleur.nl heeft overzichtelijk product reviews in de vorm van een aantal sterren en opmerkingen onder de planten staan. Ook kun je bovenaan hun website de score voor de winkel zien via het betrouwbare Thuiswinkel Waarborg.
Natuurlijk is er een kans dat klanten slechte reviews achterlaten, maar dat biedt je ook de mogelijkheid problemen op te lossen. Het geven van een reactie is daarnaast ook nog eens goed voor de reputatie van je onderneming. Maak gebruik van dit communicatiemiddel om je klanten nazorg te bieden en moedig ze aan om een review over hun aankopen te plaatsen.
8. Vereenvoudig het afrekenproces
Online shoppers willen geen omslachtig proces om de inhoud van hun winkelwagentje af te rekenen. Sterker nog: als het afrekenen te lang duurt, loop je het risico op achtergelaten winkelwagentjes en lagere conversieratio’s.
Ongeveer 26% van de online shoppers heeft zijn aankoop niet afgerond omdat het afrekenen te lang duurde of te ingewikkeld was, 31% heeft zijn winkelwagentje achtergelaten omdat het verplicht was eerst een account te maken en 53% kocht niets vanwege verborgen kosten of verzendkosten die pas tijdens het afrekenen duidelijk werden.
Mensen hebben het druk en willen geen gedoe tijdens het online shoppen. Zorg dat shoppers als gast bij je kunnen kopen, zodat ze geen account hoeven te creëren.
Met andere woorden: maak het proces snel, eenvoudig en overzichtelijk.
9. Personaliseer de klantbeleving
Je conversieratio verhogen kun je ook door je klanten een persoonlijke beleving te bieden. Uit onderzoek door Epsilon blijkt dat 90% van de shoppers positief reageert op personalisatie en dat 80% eerder zal kopen van bedrijven die een persoonlijke beleving bieden.
Bied je klanten persoonlijke productaanbevelingen op basis van hun koopgedrag en interesses. Upsell bijpassende producten via pop-ups wanneer klanten een aanbevolen artikel toevoegen aan hun winkelwagentje. De speelgoedwinkel Olifantje in het bos geeft bijpassende artikelen weer op hun productpagina’s. Zo zorgen ze dat klanten op hun website blijven, verhogen ze de gemiddelde bestelwaarde en bieden ze een superieure klantbeleving.
Productaanbevelingen verhogen ook je omzet. Uit een onderzoek door Salesforce blijkt dat productaanbevelingen waarop wordt geklikt, goed zijn voor 24% van het aantal bestellingen en voor 26% van de omzet. Bovendien is de kans dat klanten je site nog eens bezoeken, twee keer zo groot als ze op een aanbeveling hebben geklikt. Met aanbevelingen verhoog je dus niet alleen de bestelwaarde per klant, maar zorg je ook dat shoppers trouwe klanten worden.
Je kunt personalisatie ook handig inzetten in je loyaliteitsprogramma’s en e-mailmarketing; stuur je klanten speciale aanbiedingen op basis van eerdere aankopen of voorkeuren. Deze tactiek is makkelijk uit te voeren en je kunt ermee je conversieratio verhogen.
10. Voeg live chat toe
In een fysieke winkel kunnen klanten eenvoudig vragen stellen en krijgen ze meteen antwoord. Bij online shoppen is het lastiger snel te reageren op vragen van klanten. Die servicekloof kan leiden tot een misgelopen verkoop.
Natuurlijk zijn e-mail en telefoon nog altijd goede, bewezen opties, maar live chat is inmiddels bijna niet meer weg te denken in de wereld van e-commerce. 44% van de klanten geeft aan dat praten met een medewerker tijdens het online shoppen een van de meest waardevolle extra’s is die een webshop kan bieden.
Live chat heeft als groot pluspunt dat je klanten hun shopbeleving niet hoeven te onderbreken. 42% van de shoppers geeft de voorkeur aan live chat: je wordt niet in de wacht gezet, maar kunt direct met een medewerker praten en tegelijkertijd doorgaan met shoppen of de website bekijken. Medewerkers kunnen bovendien meer klanten tegelijkertijd te woord staan, waardoor klanten sneller worden geholpen.
Bij bedrijven als woonwinkel Furnea.nl kunnen klanten live chat gebruiken om direct contact op te nemen met de klantenservice om zo hun vragen meteen beantwoord te krijgen.
Winkels die live chat bieden, hebben een hogere klanttevredenheid. Ongeveer 92% van de klanten is tevreden na gebruik van live chat. En omdat shoppers steeds meer gewend raken aan een snelle klantenservice, is het tijd te gaan chatten!
11. Gebruik A/B-tests
Je conversieratio verhogen doe je door je ideeën te testen en zo te bepalen welke optie de voorkeur van je klanten heeft. Gebruik zogenaamde A/B-tests voor je website en e-mails. Test bijvoorbeeld verschillende afrekenmethodes om te ontdekken welke beter is. Of gebruik A/B-tests op je landingspagina’s om de conversieratio te meten.
Je kunt A/B-tests ook toepassen op je marketingcampagnes. Test bijvoorbeeld de volgende zaken:
- Onderwerpregel
- Tijd van verzenden
- E-mailtekst
- Ontwerp
- Banners
- Personalisatie
- Foto’s of afbeeldingen
- Aanbiedingen
- Calls to action
Gratis 14 daagse proefperiode!
Probeer Lightspeed eCom nu zelf uit. Maak een keuze uit een van de vele mobiel responsieve thema’s en ga aan de slag met je eigen producten. De proefperiode verloopt automatisch.
12. Stuur e-mails over achtergelaten winkelwagentjes
Een achtergelaten winkelwagentje is niet per definitie een verloren zaak. Je kunt e-mails sturen om je klant over te halen de aankoop alsnog af te ronden. Deze aanpak wordt ook wel remarketing genoemd en kan heel effectief zijn. E-mails over achtergelaten winkelwagentjes worden in 42,7% van de gevallen geopend en hebben een conversieratio van 20%.
Personaliseer de e-mail met foto’s en links naar de achtergelaten producten, zodat je klant meteen verder kan gaan waar hij of zij was gebleven.
Je kunt dergelijke shoppers ook overhalen met een kortingscode of een melding dat het artikel bijna uitverkocht is. Door klanten het gevoel te geven dat ze niet te lang moeten wachten, stimuleer je ze de aankoop af te ronden.
13. Maak gebruik van retargeting-advertenties
Je kunt klanten met een achtergelaten winkelwagentje of shoppers die je website bezoeken zonder iets te kopen, ook overhalen met retargeting-advertenties. Plaats je advertentie op andere sites die je klanten bezoeken, zoals Facebook of Google, om ze te herinneren aan hun interesse in je producten.
Voor een effectieve aanpak heb je een Facebook-pixel nodig. Zo’n pixel is relatief eenvoudig in te zetten en biedt je de mogelijkheid je websitebezoekers te benaderen met advertenties over de producten die ze hebben bekeken op je site.
14. Voeg de juiste kenmerken toe om het klantvertrouwen te winnen
Door bepaalde kenmerken toe te voegen aan je webshop, kun je klanten laten zien dat je webshop te vertrouwen is. Ze verhogen je conversieratio, omdat klanten zich op hun gemak voelen: ze kunnen ervan uitgaan dat hun gegevens bij jou veilig zijn.
Deze kenmerken zijn te verdelen in zachte en harde kenmerken: zachte kenmerken laten klanten zien dat je een echte en dus betrouwbare onderneming bent en harde kenmerken geven aan dat je de gegevensbescherming serieus neemt.
Zachte kenmerken die op je webshop moeten staan:
- Over ons-pagina
- contactpagina/contactinformatie
- Fysiek adres van je locatie
- Algemene voorwaarden
- Privacybeleid
Harde kenmerken zijn bijvoorbeeld:
- SSL/TLS certificaten die aangeven dat klanten hun creditcardgegevens aan jouw webshop kunnen toevertrouwen.
Bezoekers omzetten in klanten
Je conversieratio is een van je belangrijkste gegevens. Met deze tips voor de optimalisatie van je conversieratio kun je je score flink verbeteren.
Neem de tijd om je website en je marketingcampagnes te optimaliseren, zodat je meer klanten trekt, je producten in de schijnwerpers kunt zetten en een website kunt ontwerpen die bezoekers omzet in klanten.
Veel succes met het verhogen van je conversieratio.
Heb je nog geen webshop, maar wil je er wel graag een starten? Neem dan contact op met onze experts om je wensen te bespreken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.