Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Een webshop starten in 6 stappen + webshop optimalisatie tips

Een webshop starten in 6 stappen + webshop optimalisatie tips

Retailers die kiezen voor online verkopen of een combinatie van online en offline verkopen zien een sterke groei in hun omzet. Heb je nog geen webshop? Dan is dit hét moment om er een te beginnen. 

Nederlanders shoppen meer dan ooit online. In het eerste half jaar van 2020 werd online een recordbedrag van 12 miljard euro uitgegeven. Deze trend lijkt zich door te zetten, want ook in oktober zagen online retailers hun omzet met 48,1% stijgen ten opzichte van vorige maand. Retailers met een omnichannel onderneming zagen hun online omzet zelfs met 55,9% stijgen. Het mag duidelijk zijn dat corona mensen die eerst nog huiverig waren voor online shoppen nu definitief over de drempel heeft geholpen.

Om de snelle veranderingen in het retaillandschap aan te kunnen is het belangrijk om na te denken over het zelf beginnen van een webshop. Door online of omnichannel te verkopen, bied je meer flexibiliteit aan je klanten en kun je meer omzet genereren – je webwinkel is immers 24/7 geopend. 

Een webshop starten lijkt misschien een hele stap, maar dat valt in de praktijk vaak reuze mee. In dit artikel bekijken we welke essentiële stappen je moet zetten om je webshop te openen met Lightspeed eCom. Last but not least, geven we nog een aantal tips mee om je webshop te optimaliseren. 

Bekijk de webinar: Open een webshop in 7 stappen

Een webshop starten moeilijk? Niet als je weet waar je op moet letten. In deze webinar leggen Lightspeed, Le trend en EffectConnect je uit hoe je een webshop kunt openen voor jouw onderneming.

To do list voor het openen van een webshop

Je wilt een webshop starten met Lightspeed eCom; waar begin je? We zetten de belangrijkste stappen voor je op een rijtje. 

  1. Kies je bedrijfsnaam
  2. Registreer op Lightspeed eCom
  3. Kies je thema
  4. Voeg hoofdpagina’s toe
  5. Voeg verzendopties toe
  6. Maak producten aan 

1. Kies je bedrijfsnaam

Heb je al een naam voor je fysieke winkel? Dan is het logisch als je dezelfde naam kiest voor je webshop. Heb je nog geen naam? Dan kan het brainstormen beginnen. Het is belangrijk dat je naam kort en krachtig is, zodat mensen het goed kunnen onthouden.  Denk bijvoorbeeld aan een naam waarin het product dat je verkoopt voorkomt, twee woorden die rijmen of verzin een naam door bijvoorbeeld de medeklinkers uit een woord te halen.

Maak een lijstje en ga na of deze namen nog als domeinnaam beschikbaar zijn. Gebruik daarvoor services zoals Mijndomein en Google domains. Zijn jouw gewenste TLD-opties, zoals .com of .nl, niet meer beschikbaar, kies dan eventueel voor andere opties zoals .eu of .shop. Soms kun je ook domeinnamen van anderen kopen. Lukt dit niet en wil je toch graag die .nl of .com TLD dan kun je ook een woord toevoegen aan je merknaam, bijvoorbeeld ‘Shop[merknaam].nl’. 

Heb je eenmaal een naam waarvan ook de domeinnaam beschikbaar is, controleer dan bij de KVK of deze bedrijfsnaam ook wettelijk wordt goedgekeurd. Je moet aan een aantal punten voldoen en je naam mag niet voorkomen in het handelsregister. 

Besteed voldoende tijd aan dit hele proces, want een naam pas je niet zomaar aan. 

 

2. Registreer op Lightspeed eCom

Vroeger was het starten van een webshop een omslachtige klus. Je had een domein, een server en een eCommerce systeem nodig, én je moest constant blijven controleren op updates. Dan was je nog niet eens begonnen met verkopen. Dat is met Lightspeed verleden tijd. 

Bij Lightspeed werk je namelijk via een SaaS platform. Hiermee kun je een professionele webshop maken, zonder dat je een developer hoeft in te huren om de klus te klaren. Je richt alles eenvoudig zelf in, en ingewikkelde updates worden automatisch voor je doorgevoerd. Dat bespaart je veel tijd en geld. 

Je kunt nu dus in een mum van tijd een webshop starten. Zodra je met Lightspeed aan de slag gaat koppel je eerst je domeinnaam via een DNS-koppeling aan je eCom shop. Vervolgens kies je uit meer dan 60 professionele thema’s en richt je je webwinkel geheel naar eigen smaak in. 

Bij Lightspeed word je goed begeleid bij het openen van je webshop. Daarnaast staat ons Support team altijd 24/7 telefonisch voor je klaar en is er veel documentatie te vinden op onze eCom Support pagina

Wil jij ook je eigen webshop starten?

Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.

3. Kies je thema

Bezoek de Theme Store van Lightspeed en kies een geschikt thema. Blader door de opties, bekijk welke functies ze hebben, lees recensies van andere verkopers en bekijk live previews. 

Voorbeelden van twee populaire thema’s zijn Ignite en Austin. Doe nog veel meer inspiratie op in de blog ‘25 webshop designs die inspireren + webdesign tips’. Ga vooral bij jezelf na welk design past bij jouw behoeften. Zodra je een thema gekozen hebt, klik je op ‘installeer nu’ om met je webshop te starten.

Voorbeeld webshop met het thema Ignite:

Voorbeeld Webshop thema Ignite

4. Voeg hoofdpagina’s toe

Naast een homepage en de productpagina’s is het belangrijk om een ‘over ons’-, ‘verzenden & retourneren’-, ‘FAQ’-, ‘algemene voorwaarden’- en contactpagina te maken. 

Over ons: op deze pagina leren webshopbezoekers meer over jou en je bedrijf. 

Verzenden & Retourneren: op deze pagina krijgen webshopbezoekers meer informatie over het verzendproces en hoe ze producten kunnen retourneren. 

FAQ: op een FAQ-pagina kun je op een effectieve manier veelgestelde vragen beantwoorden, zonder daar extra mensen voor aan te nemen. Lees in deze blog alles over het maken van een effectieve FAQ-pagina

Algemene voorwaarden: hier kunnen je klanten de zogenaamde ‘kleine lettertjes’ van een koopovereenkomst vinden. Deze pagina moet duidelijkheid scheppen over de rechten en plichten die jij en je klant hebben, waardoor ook de risico’s voor beide partijen worden beperkt. Lees hier een handleiding voor het opstellen van je algemene voorwaarden

Contact: hier vinden webshopbezoekers aanvullende bedrijfsinformatie, zoals je e-mailadres, telefoonnummer, de locatie van je winkel en je social media account. Deze pagina moet makkelijk te vinden zijn vanaf je homepage. 

De pagina’s kun je zelf aanpassen in de eCom backoffice onder ‘Inhoud’. Voor meer informatie over het aanpassen van je pagina’s, ga naar onze support pagina

5. Voeg verzendopties toe

Een goede verzendstrategie die past bij jouw onderneming is erg belangrijk. Een webshop starten doe je dan ook niet zonder onderzoek te hebben gedaan naar verzendopties, materialen, kosten, aanbieders, etc. 

Een belangrijk onderdeel van deze strategie zijn de verzendtarieven. Hoeveel je voor het verzenden van je producten in rekening brengt moet in verhouding staan tot je verzendkosten, bestelfrequentie en gemiddelde bestelgrootte. Je kunt ervoor kiezen om gratis verzenden, verzenden met variabele kosten of verzenden met vaste kosten aan te bieden. Sommige ondernemers bieden alleen gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag (Gratis verzenden bij besteding van minimaal €30), om zo klanten over te halen nog net iets meer te kopen en zo de kosten te dekken.  

Ga op onderzoek uit om erachter te komen wat de kosten en opties zijn bij verzendbedrijven als PostNL en DHL. Ook kunnen de volgende apps het verzendproces uit handen nemen, waardoor jij meer tijd overhoudt voor andere dingen:

Naast het verzenden is het nu ook mogelijk om klanten hun producten online te laten bestellen en het later contactloos op te laten halen in de winkel. Op onze support pagina krijg je meer informatie over het verzenden en contactloos ophalen. 

 

6. Maak producten aan

Zonder producten kun je natuurlijk geen webshop starten. Tijd dus om die laatste cruciale stap te zetten. Je kunt op twee manieren je producten aanmaken: handmatig via de backoffice of automatisch importeren. 

Handmatig producten invoeren

In de eCom backoffice kun je makkelijk producten toevoegen. Begin met een titel die een een korte omschrijving geeft van het product. Let op: deze titel bepaalt ook de URL die voor het product wordt gemaakt. Je kunt deze later weer aanpassen, zodat deze SEO-proof is. Een omschrijving en lange titel worden, afhankelijk van het thema, weergeven op de productpagina’s. Verder kun je ook nog de zichtbaarheid, het merk, de leverancier, de levertijd, de prijs en het aantal producten dat je op voorraad hebt instellen. Klik op ‘opslaan’ en je eerste product staat online! 

Automatisch producten importeren

De import tool van Lightspeed eCom is een krachtige tool waarmee je rechtstreeks de productinformatie van je kassasysteem naar je webshop kunt importeren. Je hebt de volgende productinformatie nodig om in bulk te importeren:

  • Merk
  • Leverancier
  • Hoeveelheid voorraad
  • Prijs
  • SKU
  • Voorraad bestelpunten
  • Voorraad minimum
  • Kostprijs
  • Artikelcode
  • Barcode (EAN)

Deze informatie kan geïmporteerd worden als je producten in een Excel- of ander CSV-formaat bestand staan. Meer informatie nodig over het importeren van je producten? Ga naar het onze supportpagina

 

Hoe kun je je webshop verbeteren?

Het beheren van een webshop is een constant proces. Er zijn altijd dingen die je kunt aanpassen of toevoegen om de klantervaring, conversies en zichtbaarheid te verbeteren. Dit zijn een aantal mogelijkheden die je kunt toepassen zodra je webshop live is. 

Win ‘verlaten winkelwagentjes’ terug

Volgens Baymard Institute doet ongeveer 70% van de klanten items in hun winkelwagentje die ze vervolgens niet kopen. Deze klanten wil je natuurlijk terugwinnen. Gebruik een app zoals Abandoned Cart om een automatische herinnering via e-mails te versturen waarin je aangeeft dat er nog producten in het winkelwagentje liggen. 

Verbeter je productfotografie

Tijdens het online winkelen kunnen klanten de producten niet voelen, ruiken of uitproberen. Goede productfotografie is daarom essentieel om je webshop professioneel uit te laten zien en zo meer omzet te genereren. 

Zorg ervoor dat je scherpe foto’s maakt en het hele product fotografeert. Daarnaast is het belangrijk dat je geen achtergrond hebt die afleidt van het product. Maak foto’s van verschillende kanten en verschillende kleurvarianten, zodat de klant een duidelijk totaalbeeld krijgt. 

Je hoeft zelf geen professioneel fotograaf te zijn om mooie productfoto’s te maken. Beeldbewerking apps zoals Ymage (voorheen Cutoutcow) maken het makkelijk om afbeeldingen te bewerken en klaar te maken voor je webshop. 

Maak betere productbeschrijvingen

Goede productbeschrijvingen zijn cruciaal in een webshop. Ze kunnen net als bij een goede productfoto de klant overhalen om een product te kopen. Wees kort maar krachtig, maar zorg er wel voor dat de informatie interessant is voor je klant. Afhankelijk van het type product dat je verkoopt kun je je teksten meer richten op de technische waarde of op de gepercipieerde waarde (sociale status, imago van het merk, etc). 

Schrijf overal in dezelfde tone of voice en zorg dat je teksten goed leesbaar zijn door middel van titels, tussenkoppen en witregels. Last but not least moeten je teksten SEO-proof zijn, zodat je producten beter gevonden worden via de zoekmachines. 

Voeg Facebook Pixel toe

Wil je graag op Facebook adverteren, maar heb je geen groot advertentiebudget? Dan is Facebook Pixel iets voor jou. Hiermee kun je gepersonaliseerde advertenties maken voor iemand zodra diegene een product in je webshop heeft bekeken. Zo verspil je geen geld aan mensen die nog nooit op je webshop hebben gekeken.

Begin met het verkopen via Instagram

Met Instagram Shopping voeg je een extra verkoopkanaal toe dat je kunt linken aan je webwinkel. Op Instagram kun je berichten en stories plaatsen met je producten en daar een product tag of een productsticker aan linken. Zodra een Instagram-gebruiker daarop klikt zien ze je product, beschrijving, prijs en een link naar de website waar ze kunnen betalen.

Alles wat je je in je Lightspeed eCommerce catalogus hebt staan kan dus ook geïntegreerd worden met Instagram. Zo creëer je nog meer mogelijkheden om je producten te verkopen. 

 

Webshop starten? Begin vandaag!

Zo zie je maar, een webshop starten hoeft nog niet zo ingewikkeld te zijn. Nu is het aan jou om aan de slag te gaan!

Door online te verkopen kun je je omzet verhogen en de klantervaring verbeteren. Klanten kunnen winkelen hoe zij willen en wanneer ze willen, waardoor jij 24/7 omzet kunt genereren.

Met de juiste technologie was het nog nooit zo eenvoudig om online te verkopen. Klaar om je webshop te starten? Onze eCom experts staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden. Zij zorgen ervoor dat je snel online kunt gaan verkopen. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie