Een webshop kan je een heleboel opleveren, zowel als uitbreiding op je ‘offline’ winkel als een zelfstandige onderneming. Wel geldt ook hier: voordat je er geld uit haalt, moet je er geld insteken. Maar wat als je een online onderneming op wilt zetten met een relatief klein budget? Wat kun je in het begin beter laten, en waar mag je vooral niet op besparen? Lightspeed-klant Baby en Kinderwereld zet een aantal dingen op een rij waar je op kunt letten.
Doe je onderzoek
Besluit niet van de ene op de andere dag een hele onderneming op te zetten. Zeker als je niet de ruimte hebt binnen je budget om onvoorziene kosten op te vangen, is het belangrijk om goed vooronderzoek te doen. Johanna van Baby en Kinderwereld benadrukt het belang hiervan:
“Ik ben 1 jaar van te voren begonnen met alles uit te zoeken. Wat hadden mijn concurrenten aan aanbod, was hetgeen dat ik wilde gaan aanbieden interessant en was het anders dan wat mijn concurrenten hadden? Welke producten waren voor potentiële klanten interessant en wat zochten ze? En: met welke fabrikanten wilde ik gaan samenwerken en boden deze een goede prijs-kwaliteit verhouding.”
Goed vooronderzoek kan je een heleboel kosten schelen. Neem tijd om de meest voordelige leveranciers uit te kiezen, een duidelijk businessmodel inclusief inkoop- en verkoopprijs op te stellen, en te ontdekken of het concept wat je in gedachten hebt überhaupt levensvatbaar is. Je hoeft als beginnend ondernemer natuurlijk niet meteen torenhoge winst te maken, maar het zou heel zonde zijn als je tijd en energie in iets steekt wat er uiteindelijk voor zorgt dat je met een schuld achterblijft!
Na goed onderzoek komen de goede afspraken. Zo heeft Johanna duidelijke afspraken gemaakt met de verschillende fabrikanten en leveranciers waar ze mee samenwerkt. Op deze manier hoefde ze niet direct voorraad aan te schaffen. In plaats daarvan gaf ze het door wanneer ze een bestelling kreeg, en werden de producten op dat moment aan haar verkocht.
Meer leren over de praktische kant van het ondernemen?
Download de gratis Retail Startersgids
Kies de juiste webwinkelsoftware
Dit is de belangrijkste keuze die je op technisch gebied gaat maken. Ook als je geen webdeveloper bent kun je prima een online aanwezigheid opbouwen. Dit doe je door gebruik te maken van SaaS (software as a service) webwinkelsoftware. Voor SaaS betaal je maandelijks, en in ruil daarvoor krijg je een omgeving waarin je alleen maar jouw producten en content hoeft te plaatsen, en dan direct klaar bent om actief te gaan verkopen.
Er zijn meerdere aanbieders, en de keuze hangt af van jouw voorkeuren. De prijs speelt hierbij natuurlijk een rol, maar zelfs als je een budget hebt is het verstandig om verder te kijken dan alleen dat maandelijkse bedrag. Het is minstens zo belangrijk om te kijken naar welke apps een aanbieder heeft, en waar ze met hun software de focus op leggen. Zo kan de basisprijs van een product relatief laag zijn, maar kunnen aanvullende integraties behoorlijk veel kosten – of kunnen bepaalde (voor jou) essentiële apps ontbreken in hun aanbod.
Lightspeed als product is erg gericht op het genereren van traffic naar jouw webwinkel, en een groot aantal van de geïntegreerde apps hebben dan ook betrekking op marketing.
“Ik ben voor Lightspeed gegaan omdat die een goede SEO-optimalisatie heeft. Daarnaast is het dashboard makkelijk te bedienen, dus hoef je geen IT-specialist te zijn om jouw producten te verwerken.”
Stel Prioriteiten
Johanna gebruikt Abandoned Cart Recovery zodat ze kan zien hoe vaak er op het laatste moment afgehaakt wordt in haar webshop. Aan de hand daarvan kan ze vervolgens dingen aanpassen om dit nummer te verlagen. Verder maakt ze gebruik van Zendesk Chat.
“Zo heb ik direct contact met mijn klanten, kan ik zien hoeveel mensen mijn website bezoeken en waar ze vandaan komen.”
Veel eCommerce hosts bieden apps aan die je tegen een meerprijs kunt integreren in je webshop. Je kunt een heleboel tijd en uiteindelijk ook geld besparen door er een aantal te gebruiken. De vraag die je jezelf vervolgens wel moet stellen is welke integraties je op dit moment het hardst nodig hebt. Het spreekt voor zich dat je als beginnende web-ondernemer niet iedere integratie die je interessant lijkt meteen kunt aanschaffen – maak ook hier weloverwogen keuzes.
In het verhaal van Johanna komt duidelijk naar voren dat ze achter iedere keuze die ze heeft gemaakt een verhaal heeft. Alles wat ze heeft gedaan en waar ze in heeft geïnvesteerd weet ze te onderbouwen. Probeer anders de eerste periode dat je online actief bent, te functioneren zonder app-integraties. Waar gaat het knellen? Merk je dat er veel activiteit is, maar weinig verkoop: denk net zoals Johanna na over een abandoned cart-app. Heb je het idee dat je bedolven wordt onder andere Google resultaten? Ga op zoek naar de juiste marketing integraties.
Blijf groeien
Alles bij elkaar opgeteld blijkt dat in het geval van een beperkt budget het belang van goed onderzoek niet onderschat mag worden. Dit is ook de samenvatting die Johanna geeft als antwoord op de vraag of haar uiteindelijke uitgaven enigszins overeenkomen met wat ze had verwacht:
“De uitgaven zijn altijd anders dan wat je van te voren berekend, maar ik heb me aardig aan mijn budget kunnen houden. Dat komt omdat ik een hoop voorbereidend werk had verricht, een goede kijk had op het wel of niet haalbaar was en of ik iets unieks had voor potentiële klanten. Ik ben niet halsoverkop begonnen.”
De conclusie is duidelijk: een webshop beginnen met een kleiner budget is zeker niet onmogelijk. Het zal je gemiddeld iets meer tijd kosten, maar daar krijg je voor terug dat je een stabiele en verantwoordelijke business opzet die langzaam kan groeien naar iets groters.
Kies de juiste software voor jouw onderneming
Download de Koopgids Webwinkelsoftware
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.