Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Winkelstatistieken voor beginners [+ 7 statistieken die je in de gaten moet houden]

Winkelstatistieken voor beginners [+ 7 statistieken die je in de gaten moet houden]

Meten is weten. Daarom zijn winkelstatistieken van groot belang om een goed beeld te krijgen van hoe jouw winkel presteert.

Voorbij zijn de dagen dat retailers afhankelijk waren van hun instinct om te begrijpen hoeveel producten ze verkopen, hoeveel klanten vaste klanten zijn en hoeveel inkomsten je kunt verwachten over een bepaalde periode.

Wat zijn winkelstatistieken?

Retaildata gaat over veel meer dan alleen verkopen, omzet en kosten. Goede analyses helpen winkeleigenaren en verkopers om betere beslissingen te nemen voor hun winkel.

Er is meer dan alleen klassieke retail

Ontdek de kracht van omnichannel ondernemen en welke stappen je moet nemen om je fysieke onderneming uit te breiden naar online verkopen.

Top 7 winkelstatistieken die je in de gaten moet houden

Laten we dus eens kijken naar de statistieken die zowel verkopers, winkeleigenaren als winkelmanagers in de gaten zouden moeten houden.

 

1. Brutomargerendement op investering

Het brutomargerendement op investering (BOI) is misschien wel de belangrijkste winkelstatistiek van allemaal. Het BOI verwijst naar je rendement op elke geïnvesteerde euro nadat je uitgaven zijn afgetrokken.

Door bij te houden hoe je BOI in de loop van de tijd stijgt of daalt, kun je zien waar je prijzen mogelijk anders moeten, waar je grotere marges kunt behalen, hoeveel winst je nog hebt, waar je kosten vandaan komen en hoe soepel je voorraadbeheer is.

“BOI laat zien hoeveel geld je verdient tegenover hoeveel je in je voorraad hebt geïnvesteerd, waardoor je je werkelijke winst ziet”, aldus Chelsea Cohen, medeoprichter van het voorraadbeheerplatform SoStocked.

 

2. Terugkerende omzet

Calloway Cook, president van Illuminate Labs, is van mening dat terugkerende omzet een andere belangrijke maatstaf is voor retailers. Terugkerende omzet laat zien welke inkomsten je winkel maandelijks van klanten kan verwachten.

“Verkoopcijfers kunnen grillig en seizoensgebonden zijn, vooral voor kleine bedrijven, wat het moeilijk maakt om te budgetteren. Terugkerende omzet is consistent en daarom zo waardevol.”

Illuminate Labs geeft nieuwe abonnees bijvoorbeeld 80 procent korting om aanmeldingen te stimuleren. En het werkt. Volgens Cook zijn de abonnementen sinds januari verdubbeld. Hij zegt: “Een stabiel klantenbestand met abonnementen stelt online retailers in staat betere financiële beslissingen te nemen. Daarom is dit ons belangrijkste aandachtsgebied in 2021.”

 

3. Opbrengst per bezoeker

De ‘opbrengst per bezoeker’ is een andere nuttige statistiek. Sarah McVittie is een van de CEO’s van Dressipi, software voor inkomstenoptimalisatie voor moderetailers. “Veel retailers kijken naar conversieratio’s om te zien hoe goed ze hun producten online verkopen. Maar dit brengt een risico met zich mee”, aldus McVittie.

“Voor de meeste categorieën, zoals boeken en elektronica, staat een hogere conversieratio gelijk aan hogere inkomsten, wat op zijn beurt gelijk staat aan hogere winst. Maar met mode klopt dat niet altijd. Als je je in een categorie bevindt waar zware kortingen worden toegepast en de hoeveelheden retours hoog zijn, kan de bruto-omzet zelfs negatief zijn.”

 

4. Gemiddelde transactiewaarde

Je kunt deze statistiek berekenen door de totale waarde van al je transacties te delen door het aantal transacties. Het is een statistiek die je een idee kan geven van wat je kunt verwachten te verdienen bij een gemiddelde verkoop.

“De gemiddelde transactiewaarde is erg belangrijk voor ons”, zegt Phuong Ireland, mede-oprichter en CEO van WkndNation. “Als nieuw en relatief onbekend merk is het moeilijk om voldoende verkeer te krijgen. Dus als we mensen op onze site of in onze winkels krijgen, willen we ervoor zorgen dat we het maximale uit dat verkeerd halen.”

 

5. Klantretentie

Pooneh Ramezani, CEO van Dr. Brite, vindt dat retailers ook de kwaliteit en effectiviteit van hun winkel kunnen beoordelen aan de hand van klantretentie. “Dit laat zowel je niveau van klantenservice als de loyaliteit van je klanten naar je onderneming zien”, aldus Ramezani.

Andrew Priobrazhenskyi, CEO van e-commercebedrijf DiscountReactor, is het daarmee eens. “Het is een belangrijke maatstaf om te volgen, omdat het succes van een bedrijf ervan afhangt. Het kost bedrijven minder om hun bestaande klanten te behouden dan om nieuwe aan te trekken”, zegt hij.

Dit is de reden waarom het verbeteren van je klantennetwerk zo belangrijk is, stelt Ramezani. “Leid je volledig team op met een trainingsprogramma gericht op klantenservice. Bied klanten eventueel één-op-één hulp bij het winkelen en ontwikkel een eersteklas loyaliteitsprogramma.”

 

6. Betrokkenheid bij webshops

Hoe zit het met e-commerce? Conversiepercentages, bounce rates en het percentage verlaten winkelwagentjes zijn drie statistieken die je nauwlettend in de gaten moet houden.

Online conversieratio

Voor je merk is de conversieratio één van de belangrijkste KPI’s om bij te houden. Een goede conversieratio leidt tot een toename van de omzet per bezoek, verlaagt de kosten voor klantacquisitie en zorgt ervoor dat merken meer kunnen halen uit hun bestaande klantenbestand. De laadsnelheid van je website heeft een aanzienlijke invloed op de conversieratio. Elke seconde waarmee je de laadtijd van je webshop kunt verkorten, kan je een conversieverhoging geven op mobiel en desktop, terwijl je tegelijkertijd de bounce rate verlaagt.

Bounce rate voor webshops

Over bounce rates gesproken: deze verwijzen naar het percentage van alle websitebezoekers dat na het bezoeken van slechts één pagina direct weer vertrekt. “Een hoge bounce rate kan een teken zijn dat gebruikers moeite hebben met de gebruiksvriendelijkheid van je website of niet geïnteresseerd zijn in de inhoud”, aldus Julie Woon, Marketing Manager bij eCommerce web development en UX-agency, Codal.

Door je webshop te optimaliseren voor snelheid en prestaties, kun je shoppers een betere digitale ervaring bieden.

Percentage verlaten winkelwagentjes

Een hoog percentage achtergelaten winkelwagentjes is vaak een teken dat je online winkel een slechte koopervaring biedt. Klanten hebben zo’n hekel aan de ervaring, dat ze halverwege stoppen met winkelen, zelfs nadat ze het perfecte product hebben gevonden. Vaak is de betalingsverwerking de schuldige.

“Een hoog percentage verlaters kan betekenen dat je niet de juiste kopers aantrekt”, zegt Nick Drewe, oprichter van e-commerce shopping- en kortingsplatform Wethrift. “Online winkelen is geen loterij. Het is veel winstgevender om shoppers met een koopintentie naar je site te trekken, zelfs als dat maar een fractie is van het totale siteverkeer dat je wilt of verwacht te zien.”

“Het verlaten van het winkelwagentje laat zien dat gebruikers geïnteresseerd zijn in je producten en klaar zijn om te kopen, maar op het laatste moment het proces afbreken”, voegt Woon eraan toe. Ze stelt voor dat retailers analyseren waar potentiële klanten afhaken in het uiteindelijke aankoopproces om te begrijpen of prijs, verzendsnelheid, gebruikerservaring of een andere factor het probleem is.

Op zoek naar de beste webshop software

Waar moet je op letten en wat heb je eigenlijk nodig? In deze checklist vind je alle punten waar je over na moet denken bij het selecteren van de juiste webshop software.

7. KPI’s voor verkopen in de detailhandel om in de gaten te houden

Je wilt natuurlijk ook je verkoopstatistieken in de gaten houden.

Hier zijn twee verschillende soorten die je kunt controleren:

Verkoop per medewerker

“Door in de winkel de verkopen per werknemer bij te houden, krijg je een real time beeld van hoe goed je verkopers het doen”, zegt Naomi Stone, Development Manager van Room Service 360. “Deze informatie kun je gebruiken om roosters en verkoopstimulansen vast te stellen. Na verloop van tijd zie je ook mogelijkheden voor training en individuele erkenning.”

Stone stelt voor om de rapporten in je kassasysteem te bekijken om zo de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse verkopen van elke medewerker bij te houden. Hiervoor heb je een kassasysteem nodig, zoals Lightspeed, dat aan elke medewerker een inlogcode toewijst.

Verkoop per vierkante meter

De verkoop per vierkante meter meet en vergelijkt de omzet van je winkel met de hoeveelheid vloeroppervlak van je winkel. Met deze statistiek krijg je inzicht in de productiviteit van je winkel en de effectiviteit van hoe je producten in de winkel liggen.

Als het ene gebied beter presteert dan het andere, kun je experimenteren om erachter te komen of de hogere prestaties worden beïnvloed door het productassortiment of hun locatie in je winkel.

Hosea Chang is de Chief Operating Officer van het modemerk Hayden Girls. Change vindt dat grotere winkels meer waarde zouden moeten hechten aan de verkoop per vierkante meter, omdat dit verband houdt met de kosten van commercieel onroerend goed. “Grotere retailers moeten hun plattegrond maximaliseren om de optimale hoeveelheid voorraad uit te kunnen stallen”, zegt Chang. “Een product verkoopt niet als het in een doos in het magazijn ligt.”

Hoe kan Lightspeed je helpen bij het onder de knie krijgen van je winkelstatistieken

Lightspeed kan je helpen om alle statistieken waar we het over gehad hebben beter te begrijpen. Met Lightspeed Retail Analytics kun je:

  • Je voorraad optimaliseren: Controleer of je de juiste voorraad bij de hand hebt. Bekijk wat er wel en niet wordt verkocht aan de hand van overzichtelijke rapporten.
  • Klantloyaliteit opbouwen: Bekijk hoe vaak je trouwe klanten winkelen en herken hun koopgedrag om zo de juiste producten bij de juiste mensen te promoten.
  • De prestaties van je werknemers volgen: Stel KPI’s in waarmee je de sterke en zwakke punten van je werknemers kunt identificeren, om er zo voor te zorgen dat je het juiste aantal mensen op de juiste dagen inzet.

Gebruik winkelstatistieken om je onderneming te laten groeien

Dit is het mooie van winkelstatistieken: je hoeft niet langer te vertrouwen op je instinct om aan de toekomst van je online en fysieke winkel te werken. Door de statistieken die we in dit artikel hebben besproken in de gaten te houden, kun je expert worden in het optimaliseren van je prestaties.

Praat met een expert om te ontdekken hoe de Analytics producten van Lightspeed jou kunnen helpen bij het inzetten van winkelstatistieken voor jouw onderneming.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Rapporten & Analytics