L’Atelier du Champagne - powered by Lightspeed since 2018

L’Atelier du Champagne

Vier jaar geleden werd L’Atelier du Champagne opgericht. Met de belofte van een luxe warenhuis op het Rokin leek de straat daarachter een perfecte locatie voor de eerste champagnewinkel in Nederland. Toen dit warenhuis achterwege bleef en het natuurlijke voetverkeer ernstig werd beperkt door werkzaamheden, moesten ze schakelen. Martijn van der Krogt werd twee jaar geleden gevraagd om een kritische blik te werpen op de noodlijdende onderneming, en besloot het roer volledig om te gooien.

L'Atelier du Champagne logo

Type onderneming

Drankenhandel

Producten

Lightspeed Retail
Lightspeed eCommerce

Locatie

Amsterdam

Een nieuwe koers

“Als je ingehaald wordt door de tijd en onvoorziene omstandigheden, dan is dat vervelend, maar dat betekent niet dat je dan maar achterover moet leunen en afwachten”. In één zin maakt Martijn duidelijk dat hij graag aanpakt. L’Atelier was broodnodig toe aan verandering: in de winkel wachten op klandizie deed de niche onderneming geen goed, dus besloot Martijn om het volledige assortiment over te zetten naar online. Niet alleen voor particulieren – die vormen slechts 20% van de totale omzet – maar ook voor de nieuwe generatie horecaondernemers, die graag bijzondere flessen op hun kaart willen.

Overzichtelijk omnichannel

Van retail-only naar omnichannel biedt mogelijkheden, maar zorgt ook voor uitdagingen. Met meer dan 800 items die allemaal op elkaar lijken is het van groot belang dat het voorraadsysteem overzichtelijk en eenvoudig te beheren is. Met Lightspeed tel je je volledige voorraad in een handomdraai én ben je continu op de hoogte van wat en waar er verkocht wordt. Uit deze cijfers is duidelijk geworden dat de fysieke winkel nog steeds de nodige meerwaarde biedt.

Na verhuisd te zijn van hun originele pand naar een meer authentiek aandoende ruimte blijkt omnichannel verkoop de perfecte ondernemersvorm te zijn voor L’Atelier du Champagne. Martijn: “Online gaat 90% van onze handel zijn, voor particulieren dan. Maar we zien ook wel dat de juiste fysieke ruimte je online business kan ondersteunen. We zullen dus niet helemaal online gaan en naar een industrieterrein vertrekken.”

Proost! Op een succesvol nieuwjaar.

De feestdagenmaand is belangrijk voor L'Atelier du Champagne. Martijn: “Het is natuurlijk geschenkenmaand, dus hebben we tasting-pakketten gemaakt met kaartjes en informatie over hoe je de bijgevoegde champagne moet drinken.”

Het idee achter deze pakketten is meer dan alleen het verkopen van een product. L’Atelier du Champagne wil een totaalervaring overbrengen, en organiseert daarom ook activiteiten in de winkel. Zo komt er iedere donderdag een vaste club klanten champagne komt proeven.

“Voor mij zijn overzichtelijk voorraadbeheer en duidelijke rapportage erg belangrijk. Bij veel andere aanbieders vond ik dat complex en duur, dan moest ik me op allemaal plugins abonneren en dat vond ik niet interessant. Bij Lightspeed zitten de essentiële zaken er al standaard in.”

Martijn van der Krogt, L'Atelier du Champagne

Het kassasysteem dat met je meedenkt

Ontdek wat Lightspeed voor jou kan betekenen.