Blond Amsterdam
Blond Amsterdam begon in 2001 met twee vriendinnen (Femque van Geffen & Janneke Dröge) die hun beschilderde servies direct vanaf de plank verkochten. 19 jaar later is Blond Amsterdam meer dan een begrip: het is onderdeel van het collectieve Nederlandse geheugen. Hun flagship store en café op de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam biedt iedere fan en bezoeker een ongeëvenaarde Blond-experience.
Type onderneming
Café
Interieur
Producten
Lightspeed Restaurant
Lightspeed Retail
Integraties
Advanced Reporting
Locatie
Amsterdam
Bijzonderheden
Hebben Lightspeed Retail faciliteiten geïntegreerd in hun Lightspeed Restaurant kassasysteem.
Een bijzondere combinatie
De flagship store van Blond Amsterdam is meer dan alleen een winkel. In dezelfde ruimte bevindt zich een café waar bezoekers en trouwe verzamelaars zich nog verder kunnen onderdompelen in de wereld van Blond. Dit vormt naast een extra bron van inkomsten ook een extra uitdaging: horeca is een veeleisende business en de focus moet op de winkel blijven liggen. Store manager Daykota: “Er gebeurt hier zoveel tegelijkertijd. In de piekmomenten telt iedere seconde.”
Flexibele technologie voor een flexibel concept
De bijzondere opzet vereiste een gepersonaliseerd kassasysteem. Veel klanten maken gebruik van beide faciliteiten (winkel en café), en om het afrekenproces zo makkelijk mogelijk mogelijk te maken was het noodzakelijk dat ook de retailproducten vanuit het restaurant-systeem konden worden afgerekend. Met behulp van het Lightspeed development team kunnen bezoekers nu alles bij één kassa afrekenen, en wordt de omzet in de backend automatisch opgedeeld in ‘winkel’ en ‘café’.
Met het oog
op de toekomst
Mark Nieuwenhuijs, verantwoordelijk voor de inkoop en logistiek bij Blond Amsterdam, ziet de noodzaak van flexibiliteit in technologie alleen maar groeien. “Ik denk dat veel nieuwe koffiezaken tegen dezelfde problemen aanlopen als wij. Je ziet steeds meer hybride zaken, zoals een koffiebar + conceptstore, waarbij je je gasten natuurlijk wel de beste ervaring wilt bieden!”.
Ook het gebruiksgemak en de efficiëntie zijn doorslaggevend. Zeker nu na de Corona crisis, waarbij een deel van de horeca plaats heeft moeten maken voor retailruimte. Mark: “De hardware van Lightspeed is draadloos, dus we passen zo onze inrichting aan. De horeca ondersteunt momenteel de retail: tafeltjes eruit, roze servieskasten erin!”
" Het Lightspeed systeem is niet alleen makkelijk in gebruik – er is niemand in ons team die er klachten over heeft – het is daarnaast het enige systeem dat ons de efficiëntie en flexibiliteit kan bieden die wij nodig hebben in onze onderneming. "
Mark Nieuwenhuijs, logistiek manager