CLOS
CLOS is het resultaat van 14 jaar opgedane wijnkennis gecombineerd met de droom van Rutger de Witte om een eigen zaak te openen. De naam komt van het Franse ‘clos’ en refereert aan kleine ommuurde wijngaarden waar de meest karakteristieke en ambachtelijke cuvées vandaan komen.
Precies 10 dagen na de opening op 5 maart 2020 moest CLOS de deuren voor onbepaalde tijd sluiten. Twee lockdowns en een tijdelijke takeaway verder zijn ze klaar om het maximale uit de nieuwe versoepelingen en het aanstaande terrasseizoen te halen.
Type onderneming
Wijnbar
Producten
Lightspeed Restaurant
Locatie
Amsterdam
Integraties
Formitable
Het juiste recept voor takeaway
De eerste lockdown was voor CLOS voornamelijk een periode van afwachten. Met nog geen 10 volledige dagen achter de rug was er niet echt sprake van een achterban of naamsbekendheid waar ze op terug konden vallen.
Toen na een succesvolle zomer de deuren wederom dicht moesten kozen ze voor een originele takeaway. “Ik wilde geen eten aanbieden wat onderweg naar huis zou afkoelen, maar mensen hoefden van mij ook niet met allemaal liflafjes zelf in de keuken aan de slag,” aldus Rutger. Lasagne met passend wijnadvies bleek een winnende – en populaire – combinatie.
Een sneller terras met de juiste technologie
Deze zomer gaat het allemaal om de gastervaring. Rutger: “We hebben een hoop geleerd van vorig jaar op het gebied van efficiëntie en infrastructuur. Aan de hand daarvan hebben we verbeteringen doorgevoerd op ons terras.” Een extra draadloze printer zorgt dat bediening buiten eenvoudiger en sneller wordt, terwijl het geïntegreerde reserveringsplatform Formitable ervoor moet zorgen dat iedere gast weet waar hij of zij aan toe is wat betreft de geldende tijdslots en maximale bezetting.
Maar het gaat verder dan alleen het praktische: “Door informatie over gasten digitaal te bundelen kun je de totaalervaring significant verbeteren. Wanneer is deze persoon voor het laatst geweest? Wat heeft hij toen gegeten? Daar kun je zo veel lering uit trekken.”
Data voor op de lange termijn
Naast het verbeteren van de ervaring aan de voorkant, helpt de data uit het kassasysteem bij het maken van de juiste keuzes aan de achterkant. Met een veelbelovende zomer in het vooruitzicht adviseert Rutger andere ondernemers om ondanks de huidige omstandigheden niet de zakelijkheid van het geheel uit het oog te verliezen.
“Laat je niet leiden door wat op de korte termijn noodzakelijk lijkt, maar door je ambities en doelen. Oplossingen voor nu zijn niet altijd de beste oplossingen voor later.”
"Met meer dan 120 wijnen op m’n menu en een constant wisselend aanbod van wat er op glas verkrijgbaar is, moet ik continu m’n productaanbod aanpassen. De flexibiliteit van Lightspeed heeft hier echt een streepje voor."
Rutger de Witte, eigenaar