Groene Vingers
Bij Groene Vingers stralen de kleuren je tegemoet voordat je goed en wel binnen bent. In 2015 opende Karin Vollering haar planten- en woonwinkel in hartje Delft. Inmiddels bestaat het team uit 12 personen en is er naast de fysieke locatie ook een succesvolle webshop. Behalve de uitgebreide collectie van kamerplanten verkoopt Groene Vingers accessoires passend bij elk seizoen en interieur. De producten zijn te bewonderen in de winkel, de webshop en op social media, waar het team stylingtips geeft aan hun groeiende volgersbase.
Type onderneming
Planten en interieuraccessoires
Producten
Locatie
Delft
Social media: redder in nood
Toen tijdens de covid-pandemie de winkels moesten sluiten, zocht het team van Groene Vingers naar manieren om de verkoop op afstand toch voort te zetten. De Instagrampagina werd zo’n groot succes, dat het een dagtaak werd om alle berichten van klanten te beantwoorden en orders te verwerken. Bedrijfsleider Amber Geurts: “Dan werd ik wakker en had ik 72 nieuwe berichten met allerlei bestellingen en vragen. We zaten toen met z’n vijven achter onze telefoon, en hadden vierkante ogen aan het eind van de dag.”
De webshop als online etalage
Omdat na het covid-tijdperk het personeel weer hard nodig was in de winkel, werd het steeds dringender om de bestel- en verzendprocessen te stroomlijnen. Begin 2022 opende Groene Vingers een webshop met Lightspeed, kwam er een pand bij voor de voorraad én een kantoor. Bestellingen komen nu uit het hele land en daarbuiten, maar ook klanten in de buurt gebruiken de webwinkel als een digitale etalage, vertelt Amber: “Mensen kijken eerst op onze webshop, en dan komen ze naar de winkel met een foto van het product dat ze graag willen.”
Het nut van digitalisatie
Inmiddels heeft Groene Vingers de smaak van de digitale optimalisatie te pakken. “Toen we begonnen, deden we alles op papier. Zo ging het ook met de cadeaubonnen, en dat was ontzettend veel werk”, legt Amber uit. “Met de gedigitaliseerde cadeaubonnen zien we in één oogopslag wat er uitgegeven wordt, en kunnen klanten hun bon ook in de webshop gebruiken”. Ze hebben inmiddels ook een nieuwsbrief, vertelt Amber: “We hebben een heel groot klantenbestand, en Lightspeed heeft ons erg geholpen met de digitalisatie. En dat komt de winkel en de webshop ten goede.”
“Met de gedigitaliseerde cadeaubonnen zien we in één oogopslag wat er uitgegeven wordt, en kunnen klanten hun bon ook in de webshop gebruiken.”
Amber Geurts, Bedrijfsleider Groene Vingers Delft