De wereld rond met de Ibizalook
Een webwinkel, een eigen merk, vier winkels en 170 verkooppunten wereldwijd van de Côte d'Azur tot aan de Griekse eilanden en van Ibiza tot Curaçao: Ibizamode van zus en broer Tamara en Roy Timmermans is in twaalf jaar tijd uitgegroeid tot een bloeiende onderneming en een begrip voor iedereen die de bohemian lifestyle een warm hart toedraagt. Lightspeed groeide mee met
het familiebedrijf.
Met twee koffers naar de hippiemarkt
In 2012 vlogen Tamara Timmermans en haar broer Roy naar Ibiza met twee extra lege koffers om kleding in te kopen op de hippiemarkten van het eiland. Het tweetal runde een evenementenorganisatie, maar was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die vonden ze in het opzetten van hun webshop Ibizamode.nl.
De ster van het eiland als hedonistische feestbestemming was reizende, en collecties in Ibizalook van Tamara en Roy sloegen aan. “We merkten dat we een gunfactor hadden als ambitieuze broer en zus”, blikt Tamara terug. “We kochten overal klein in, en binnen een paar jaar waren we van elke leverancier de grootste afnemer. Het is heel hard gegroeid.”
Zin in vakantie
Toen Ibizamode startte, was Facebook het invloedrijkste sociaal medium, en de organische following groeide snel. “We hadden binnen no-time 200.000 volgers”, vertelt Tamara. “De marketing is bij ons heel belangrijk: we spelen in op beleving, en mensen krijgen zin in vakantie van onze foto’s. Buiten productfotografie, investeren we veel in sfeer en beeld voor onze campagnes.”
In 2018 openden ze de eerste fysieke Ibizamode-winkel in
Den Bosch, en inmiddels zijn er naast de webwinkel drie winkels Nederland, één op Curaçao, 170 verkooppunten wereldwijd, én een bloeiend eigen merk. Ze zijn nog niet uitgegroeid: de ambitie is om gestaag het aantal verkooppunten en winkels uit te breiden, zowel in Nederland als daarbuiten.
Software om op te schalen
Het omnichannel platform van Lightspeed is verweven met de groei en het succes van Ibizamode, vertelt Tamara. “Het heeft ons erg geholpen om ons aan te sluiten op een platform waarbij je kunt opschalen zonder dat je zelf daar allerlei mensen voor in dienst moet hebben en IT-kennis moet hebben. Als je groeit, groeit Lightspeed mee en zorgt het voor de basis waarbinnen je kunt opschalen.”
Voor het analyseren van de best verkopende producten en het nakijken van de marges zijn de verkooprapporten van Lightspeed onontbeerlijk. “Je kunt je inkoopbeheer en productiebeheer ermee sturen, en de verkooprapporten delen met het team”, zegt Tamara.
De toekomst is multiplatform
Na jarenlang succesvol met verschillende merken te hebben samengewerkt, besloten Tamara en Roy in 2023 om zich volledig op het eigen merk IBZmode te richten, en te verduurzamen met “never out of stock”-items die altijd verkrijgbaar zijn. De collecties worden ontworpen in eigen beheer, en gemaakt door kleinschalige producenten in India, Italië, Turkije en Bali.
“Door eigen productie te doen hebben we stevigere B2C-marges, want wij streven naar een scherpe verkoopprijs voor de consument”, vertelt Tamara. De verbreding van het concept is de focus voor de toekomst: “We hebben IBZmode, IBZhome, IBZjewels en IBZmen. En die takken zijn we aan het uitbreiden, zodat we echt multiplatform worden binnen onze branche.”
“Als je groeit, groeit Lightspeed mee en zorgt het voor de basis waarbinnen je kunt opschalen.”
Tamara Timmermans, medeoprichter Ibizamode