NOMADS
Millennials reizen het liefst naar alle uithoeken van de wereld. Deze behoefte was voor horeca-ondernemers Jaap Kin en Thomas Mutsaers het uitgangspunt voor een nieuw restaurant: NOMADS. Elk half jaar reizen ze naar een nieuwe bestemming en nemen de daarbij behorende smaken, food beleving en geuren mee terug naar Nederland. Door corona staat het reizen even on hold, maar dat geldt niet voor NOMADS: Jaap vertelt over zijn concept en hoe corona de focus verlegde: van werelds naar lokaal.
Type onderneming
Restaurant
Producten
Lightspeed Restaurant
Locatie
Amsterdam
Beleving en service zijn key
Als rasechte Brabander gelooft Jaap in gezelligheid, en dan vooral in de vorm van beleving en goede service. Dat wilde hij dan ook graag terugzien in het soms ietwat arrogante Amsterdam. Jaap: “Het valt op als je een zaak binnenkomt en je direct vriendelijk wordt begroet. Wij vinden juist die service en de persoonlijke benadering heel belangrijk.” Deze rechttoe-rechtaan benadering komt ook terug in hun gerechten. “We willen onze gasten verrassen op basis van smaak en het moet er natuurlijk ook goed uitzien — zonder liflafjes. Zo blijven we toegankelijk voor een breed publiek.”
Moderne zaak, moderne technologie
Bij een moderne zaak die inspeelt op een jonger publiek kan een hip interieur met modern uitziende technologie niet ontbreken. Na wat onderzoek en contact met verschillende partijen koos Jaap voor het kassasysteem van Lightspeed. “Ik ben heel gevoelig voor hoe iets eruit ziet. Sommige kassasystemen wil ik alleen al niet omdat ik ze niet mooi vind. Het slaat nergens op, maar toch.” Wie dacht dat Jaap alleen was gevallen voor de looks, heeft het mis. “Ik koos in eerste instantie voor de technologie en de gebruiksvriendelijkheid van jullie software. Daarnaast vond ik het top dat jullie zo snel konden schakelen en ervoor hebben gezorgd dat ons kassasysteem binnen twee weken live was.”
Van werelds naar lokaal
Dit gebruiksvriendelijke systeem kwam ook tijdens de coronacrisis goed van pas. NOMADS paste zich in de eerste golf snel aan door zich te richten op de delivery van driegangenmenu’s, om zich vervolgens in de tweede golf te focussen op de buurt met afhaalmaaltijden en een bar aan de deur. Samen met de kerstbomenmarkt bleek dat een succes. “De gemiddelde omzet op een normale maandag of dinsdag sloeg nergens op, zeker als het regende. In december verkochten we kerstbomen en was de baromzet gewoon 6 keer hoger.” Jaap laat dan ook graag de negativiteit van 2020 achter zich: “Ik heb het idee dat met de aanpak en de positieve benadering die we nu hebben het allemaal wel goed komt.”
“De rapportage tools geven mij bruikbare inzichten en helpen ons om NOMADS te optimaliseren. Het systeem ziet er niet alleen top uit, het functioneert nog beter.”
Jaap Kin, Eigenaar