The Sunny Burger Co. – guilt-free guilty pleasures
"Guilt-free guilty pleasures." Zo omschrijft Boyd Baptist, eigenaar en bezieler van The Sunny Burger Co. in Amsterdam zijn plantaardige, goedlachse, en volledig zelf ontwikkelde burgers. The Sunny Burger Co. grilde haar eerste vegaburger in 2021. De quick service zaak is ontwikkeld met schaalbaarheid in het achterhoofd, en Boyd beschouwt zijn focus op kwaliteit en plantaardigheid het concept van de toekomst.
Lees ons uitgebreide interview met The Sunny Burger Co. hier.
Sit-in, delivery & takeaway: efficiëntie ten top
Hoewel het concept begon als ghost-kitchen en delivery-only business, is The Sunny Burger Co. inmiddels een volwaardig quick-service restaurant dat met heel wat geuren, kleuren en smaken via drie pijlers de wereld wil veroveren met plantaardige burgers: sit-in, takeaway en delivery. De zaak valt ook onder de noemer systeemgastronomie valt: focus op kwaliteit en kosten aan de ene kant, efficiëntie aan de andere. “Digitalisering en technologie zijn daarbij onmisbaar”, verklaart Boyd. “Wanneer je alles efficiënt geregeld wilt hebben, dan moet je digitalisering inzetten.”
Lightspeed: “het hart van ons bedrijf”
The Sunny Burger Co. probeert alles te automatiseren wat er kan geautomatiseerd worden: “We gebruiken een order kiosk van Jamezz waar gasten zelf kunnen bestellen en betalen. Als er iemand van ons personeel wegvalt, kunnen gasten ook via Order Anywhere bestellen en betalen. We gebruiken de personeelsplanning software van Eitje, en al deze tools zijn gekoppeld aan Lightspeed. We zijn van plan om nog meer tools te gaan gebruiken, zoals reporting software en Advanced Insights. Alles wat ik eventueel zou willen koppelen aan ons bedrijf, daar is Lightspeed de spil in.”
“ Lightspeed is het hart– Boyd Baptist, eigenaar, The Sunny Burger Co.
van ons bedrijf. ”
“Future-proof”
meets future-ready
Als hij Lightspeed zou samenvatten in één woord, blijken het er eigenlijk twee te zijn: “Future-proof. Met het oog op onze groei is het van cruciaal belang dat je wijzigingen aan je menu integraal kunt doorvoeren voor meerdere locaties. Zo wordt het managen duidelijker en overzichtelijker; en hoef je niet elk menu individueel te behandelen als multi-locatie onderneming. Wanneer je met keuken management software werkt, is het belangrijk dat je elke extra die je aanbiedt moet kunnen registreren en koppelen aan een inkoopstroom”, voegt hij toe. “Lightspeed werkt met modifiers die exact die functie uitvoeren.”
Payments: cashless, meer fooi, minder gedoe
The Sunny Burger Co. is cashless, en werkt met Lightspeed Payments om kaartbetalingen te verwerken. “We kunnen geen invoerfouten meer maken, want we moeten bedragen niet meer handmatig invoeren. We hebben ook de optie om gasten uit vastgelegde fooipercentages te laten kiezen, wat de fooi voor onze medewerkers ook verhoogd heeft. En omdat ons kassasyteem rechtstreeks gekoppeld is met ons boekhoudpakket, is onze dagafsluiting ook aanzienlijk vereenvoudigd. Aan het einde van de dag loggen we uit en zijn we klaar.”
Schaalbaarheid als wapen tegen inflatie
Voordat de deuren van The Sunny Burger Co. officieel opengingen, onderging het pand een volledige makeover, van infrastructuur tot brand en merchandise, allemaal met het oog op schaalbaarheid. Om controle te houden op hoe zijn product eruit ziet, smaak en vooral ook kost, besloot Boyd zijn eigen burger te ontwikkelen. “Schaalbaarheid is een heel efficiënte manier om je kostprijs te drukken, en bovendien heel effectief om inflatie tegen het lijf te gaan. Dat is waarom we ervoor gekozen hebben om onze burgers niet alleen zelf te produceren, maar ook aan derden te verkopen, via groothandels.” Vandaag maakt The Sunny Burger Co. ook haar eigen buns, en de sauzen zullen binnenkort ook in-house geproduceerd worden.