35 procent geeft maandelijks flink uit aan onverwachte aankopen
Amsterdam, 19 november 2024 – Bijna de helft (48%) van de Nederlandse consumenten geeft aan zich door kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen te laten verleiden tot impulsaankopen. Denk hierbij aan acties zoals ‘drie halen, twee betalen’ of gratis artikelen vanaf een bepaald bestedingsbedrag. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland.
Met Black Friday in aantocht, vliegen de kortingen van (web)winkels consumenten deze maand om de oren. Toch blijkt niet iedereen gevoelig te zijn voor deze tijdelijke lokkertjes. Bijna een derde van de consumenten (31%) zegt juist vaker een weloverwogen, doordachte aankoop te doen na een uitgebreid onderzoek, dan een impulsaankoop.
Gamificatie speelt ook mee
Twintig procent van de consumenten legt sneller extra producten in hun winkelmandje als deze bij de kassa uitgestald staan, ook als ze die eigenlijk niet nodig hebben. Bij online aankopen heeft gamificatie invloed op het koopgedrag. Gamificatie voegt spelelementen toe aan het aankoopproces, zoals ‘draai aan het wiel’-spellen of beloningen voor het uitnodigen van vrienden, in ruil voor kortingscodes of extra shoptegoed. Elf procent zegt sneller iets te kopen als de webwinkel spelelementen toevoegt aan het aankoopproces. Daarnaast zegt iets meer dan een op de vijf (22%) vaker online spontane aankopen te doen, dan in een fysieke winkel.
Hoeveel geven we uit aan impulsaankopen?
Maar liefst 35 procent van de respondenten geeft maandelijks tussen de €51 en €200 uit aan impulsaankopen, exclusief eet- en drinkwaren. Daarnaast besteedt negentien procent maandelijks tussen de €26 en €50 aan spontane aankopen, en 28 procent geeft hier tussen de €1 en €25 aan uit. Slechts één op de tien (9%) zegt nooit een impulsaankoop te doen, en veertien procent voelt zich achteraf schuldig over de gedane aankoop.
Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed: “Uit onze cijfers en het al jarenlang groeiende aantal transacties rondom Black Friday in Nederland blijkt dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. Tegelijkertijd zien we een verschuiving: sommige winkels kiezen er bewust voor om niet mee te doen aan de kortingshype rondom Black Friday, of rekenen verzend- en retourkosten om consumenten bewuster te laten winkelen. Retailers kunnen de periode rondom Black Friday optimaal benutten door een marketingstrategie toe te passen die aansluit bij de voorkeuren van klanten. Gepersonaliseerde aanbiedingen vergroten klantloyaliteit en zorgen ervoor dat klanten zich gewaardeerd voelen.Op deze manier creëren retailers een duurzame klantrelatie, zonder aan te sturen op consumptiedrang en spijtaankopen.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2024 door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie https://www.lightspeedhq.nl.
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en X (het voormalige Twitter).
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedarplus.ca) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.