Reviews voor één op de vijf doorslaggevend
Amsterdam, 10 december 2024 – Bijna de helft van de consumenten (49%) checkt voor het kopen van een product eerst de online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van het geïntegreerde kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland. Iets meer dan een derde (36%) bekijkt de reviews op de website van de (web)winkel voordat ze een product aanschaffen en een op de vijf (21%) doet dit via social media. Daarnaast geeft zeventien procent aan meer vertrouwen te hebben in reviews op sociale media dan in de online recensies van de (web)winkel zelf.
Productreview doorslaggevende factor bij aankoop
Twintig procent van de consumenten geeft zelfs aan dat online reviews doorslaggevend zijn bij hun keuze om een product wel of niet aan te schaffen. Een grote meerderheid (77%) laat wel eens een online review achter over de winkel die ze bezoeken of het product dat ze kopen, waarvan negentien procent aangeeft dit eens in de drie maanden te doen en zestien procent eens per maand. Tien procent laat wekelijks een review achter, en een even grote groep doet dit meerdere keren per week tot dagelijks. Bijna een kwart van de consumenten (24%) laat nooit een review achter.
Review achterlaten: vaker na positieve ervaring
Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de consumenten een review achterlaat na een positieve ervaring, tegenover een op de drie (33%) die dit juist doet na een negatieve ervaring met het aangekochte product. Consumenten laten echter niet alleen reviews achter op basis van de producten die ze kopen, maar ook bij positieve ervaringen met een winkel of webshop. Meer dan een kwart (26%) geeft aan een review achter te laten na een positieve winkelervaring, een op de vijf (22%) doet dit na een negatieve ervaring met de (web)winkel.
Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed: “Deze cijfers onderstrepen de cruciale rol van consumentenfeedback in het aankoopproces. Klanten gebruiken reviews om hun ervaringen met winkels te delen, en dat gaat verder dan alleen de producten. Reviews geven niet alleen inzicht in klanttevredenheid, maar bieden ook waardevolle feedback om de dienstverlening en het productaanbod te verbeteren. Het is opvallend dat bijna een kwart van de consumenten (24%) aangeeft nooit een review achter te laten. Dit biedt een kans voor winkels om deze groep strategisch aan te moedigen hun ervaringen te delen, wat klantbetrokkenheid en vertrouwen kan versterken.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1.000 consumenten in Nederland deelgenomen aan dit onderzoek.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken. Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen. Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.nl. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X (voorheen Twitter).
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR+ (www.sedarplus.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.