Vind meer nieuws

Data en inzichten

Tweedehands spullen vies? Ja, zegt 1 op de 5 consumenten

Pull aan kapstok met recycle icoon

Bijna de helft vindt dat kleding en producten een tweede leven verdienen

Amsterdam, 15 juli 2024 – 21 procent van de consumenten koopt liever geen tweedehands kleding of producten vanwege hygiëneoverwegingen. Denk bijvoorbeeld aan onprettige geuren die in artikelen zijn achtergebleven of twijfels in hoeverre kleding goed gewassen is. Toch vindt bijna de helft van de consumenten (48%) dat kleding en artikelen die in goede staat verkeren een tweede leven verdienen. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland.

Tweedehands trend

Het geven van een tweede leven aan kleding en producten wordt de laatste jaren steeds meer toegejuicht. Vijftien procent geeft aan de afgelopen twee jaar meer tweedehands dan nieuwe producten te hebben gekocht, terwijl negentien procent van de ondervraagde consumenten nog nooit tweedehands spullen heeft aangeschaft. Er verschijnen bovendien steeds meer winkels en platforms die recyclen, doneren of doorverkopen makkelijker maken. Vijf procent van alle onderzochte consumenten heeft een expliciete voorkeur voor winkelen op tweedehands verkoopplatformen zoals Marktplaats, Vinted of Sellpy.

Er zijn er voor consumenten verschillende beweegredenen om tweedehands te kopen. Zo kiest 28 procent ervoor om tweedehands artikelen te kopen uit budgetoverwegingen. Ook zegt bijna een kwart (23%) tweedehands spullen aan te schaffen vanuit een duurzaamheidsoogpunt. Daarnaast koopt 11 procent liever tweedehands omdat ze de stijl van tweedehands kleding en spullen mooier vinden dan nieuw.

“We zien dat tweedehands winkelen steeds meer ingeburgerd raakt, mede door de toenemende beschikbaarheid van zowel winkels als online platforms gericht op tweedehands producten. Toch suggereren de resultaten dat er nog steeds een kloof is tussen milieubewustzijn en daadwerkelijk koopgedrag”, vertelt Ewout van Rossum, Regional Director Retail Benelux bij Lightspeed.

“Bij Lightspeed zien we ook dat het aantal premium tweedehandswinkels groeit. Deze winkels doen er juist alles aan om tweedehands toegankelijker te maken voor een breed publiek, door hun producten zorgvuldig te selecteren en een kleinere, beter gesorteerde collectie aan te bieden. En niet alleen tweedehandswinkels, maar ook een veel bredere groep retailers kan met duurzame initiatieven zoals inruilacties en recyclingpunten bewuster consumentengedrag bevorderen. Daarmee verbeteren ze hun merkimago én hun omzet, doordat ze nieuwe milieubewuste klanten aantrekken.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie https://www.lightspeedhq.nl

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en X (het voormalige Twitter).

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedarplus.ca) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten