Vind meer nieuws

Data en inzichten

Een derde Nederlanders ziet blurring horeca en retail wel zitten

Retail blurring concept met horeca diensten

Amsterdam, 11 maart 2022 – Uit een onderzoek van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden, blijkt dat een derde (32%) van de Nederlandse bevolking voorstander is van blurring.

Één op vijf (21%) zegt zelfs het idee geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen.

Een kwart van de respondenten staat open voor meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Eén op de vijf (20%) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden. 

Meer ‘blurren’ na de pandemie

Meer dan een kwart (28%) van de respondenten geeft aan dat de pandemie het ‘blurren’ van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10% sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8% winkelen meer als een sociale activiteit. Toch is niet ieders gedrag veranderd door de pandemie: 36% gaat nog altijd met één doel naar een winkel of restaurant: shoppen óf uit eten.

Nieuwe blurring-concepten uitproberen

Van alle respondenten staat bijna tweederde (64%) open voor het uitproberen van blurring-concepten in de horecasector, waarbij de voorkeur uitgaat naar koffiebars (37%) en fine-dining restaurants (22%). Meer dan de helft (58%) van de respondenten wil blurring ook uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren.

Vrouwen (63%) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42%). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35%), gevolgd door het bijwonen van een cultureel event – zoals van een poëzie-sessie in een boekhandel – waar je ook een drankje kan nuttigen (21%). 

“Het is fantastisch om te zien dat de regering de retail-, horeca- en cultuursector stimuleert om nauwer met elkaar te gaan samenwerken en zelfs te laten blenden. Het is opvallend dat er nu voornamelijk gesproken wordt over dat retailers straks hun klanten ook een biertje of wijntje mogen aanbieden, maar het blurring-concept biedt veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar in iemands favoriete kledingwinkel, maar ook aan restaurants die accessoires of ingrediënten verkopen”, licht Sam Bursens, Sales Manager Benelux bij Lightspeed toe. “Dat blurring nog niet optimaal benut wordt in Nederland heeft vooral te maken met wet- en regelgeving, maar het nieuwe regeerakkoord biedt perspectief. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders hierover nog verdeeld zijn. Maar onbekend maakt onbemind. In het buitenland is blurring al behoorlijk succesvol, aangezien het voor meer creatieve concepten op de markt zorgt – en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.” 

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.nl 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten