Bijna 40 procent van de consumenten wacht tot koopjes Black Friday voor feestdagen
Elf procent vermijdt kortingsacties opzettelijk
AMSTERDAM, 24 november 2022 – Bijna twee op de vijf Nederlandse consumenten (37%) wacht op populaire shopdagen zoals Black Friday en Cyber Monday met het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Hoewel deze dagen bekend staan om hoge kortingsacties, is niet iedereen hier vatbaar voor. Ondanks de inflatie staat bijna de helft (46%) hier neutraal tegenover. 11 procent geeft zelfs aan deze acties juist opzettelijk te vermijden. Dit blijkt uit onderzoek van Lightspeed, waarin duizend Nederlanders zijn gevraagd naar hun koopgedrag rond de feestdagen.
Verder start bijna twee vijfde (39%) van de Nederlandse consumenten met het doen van inkopen voor de feestdagen in de maand november. 17 procent begint hier zelfs al mee in de oktober.
Online shoppen populair, maar in-store weer in opmars
Meer dan een derde (35%) van de respondenten geeft aan cadeaus voor de feestdagen voor de helft online en voor de helft in fysieke winkels te kopen. Een vergelijkbaar percentage (32%) shopt voornamelijk online en 13 procent schaft enkel online cadeaus aan. Daartegenover geeft 12 procent aan graag op pad te gaan en voornamelijk in fysieke winkels te kopen. Vijf procent van de consumenten shopt volledig offline.
Kleine, onafhankelijke winkels, zijn naast de grote retailers een populaire keuze bij het winkelpubliek. Een derde winkelt evenveel bij kleine, onafhankelijke winkels als bij grotere winkels en zes procent geeft aan hun inkopen voornamelijk bij kleine retailers te doen. Drie procent winkelt enkel bij kleine retailers.
Verder doet ruim een kwart (28%) van de respondenten alle feestdagen-aankopen bij grote retailers zoals Amazon, Bol en de Bijenkorf. 24 procent koopt voornamelijk bij grote (web)winkels.
Steunen van lokale economie blijkt voornaamste reden voor inkopen bij kleinere retailers
Bijna twee op vijf (38%) van de Nederlandse consumenten die ervoor kiezen om bij onafhankelijke, kleinere winkels te shoppen, geeft aan dit te doen om de lokale economie en de winkeleigenaren te steunen. Daarnaast zegt 30 procent dit uit gewoonte te doen. Extra ondersteuning in tijden van inflatie is voor 18 procent een reden om juist bij kleinere retailers inkopen te doen.
“De shopdagen Black Friday en Cyber Monday komen oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, maar zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuur. Vooral in het huidige economische klimaat zijn deze populaire kortingsacties enorm welkom. Dit wordt dan ook door ons onderzoek bevestigd”, zegt Ewout van Rossum, Regional Retail Manager Benelux bij Lightspeed. “Verder laten de resultaten zien dat consumenten weer vaker fysieke winkels bezoeken en niet enkel hun aankopen online doen. Overigens zal het online shopgedrag dat is toegenomen door covid nooit uit het retaillandschap verdwijnen, maar de terugkeer van de consument naar de winkelstraat is een beweging die ik toejuich. De grootste uitdaging voor retailers in de gehele Benelux is nu hoe zij hun klanten zowel online als in de winkel zo goed mogelijk kunnen bedienen. Zeker omdat online verkopen voor veel fysieke winkels een grotere bron van inkomsten is geworden: omnichannel retail blijft een groeimarkt.”
Speelgoed, kleding en cosmetica in trek als cadeaus
Bijna de helft (47%) van de consumenten is van plan om als cadeau voor de feestdagen speelgoed aan te schaffen. Dit wordt gevolgd door kleding en accessoires (45%) en cosmetica en parfum (43%). Ook zijn cadeaubonnen populair (41%). Reizen en dagtrips zijn met 10 procent het minst in trek om als cadeau weg te geven.
Over deze enquête
1.000 Nederlandse consumenten namen deel aan deze enquête, die werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en Twitter
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.