Vind meer nieuws

Data en inzichten

Horeca gaat gebukt onder inflatie, consument houdt hand op de knip

Vrouw aan kassasysteem met betaalterminal, grafiek en gerecht

Slimme technologie blijkt belangrijk reddingsmiddel voor horecaondernemers om huidige uitdagingen het hoofd te bieden.

Amsterdam, 31 januari 2023 – Prijsstijgingen hebben zowel de horecasector als het consumptiegedrag van Nederlandse consumenten het afgelopen jaar substantieel beïnvloed. Terwijl horecaondernemers hun menuprijzen verhogen en beroep doen op slimme  technologie om hun kosten onder controle te houden, houden consumenten vaker de hand op de knip bij het bezoeken van horecagelegenheden. Dit blijkt uit een onderzoek naar de globale staat van de horecasector van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers kunnen vereenvoudigen, opschalen en een uitzonderlijke klantervaring kunnen bieden. 

Inflatie legt consumptiegedrag aan de band

Maar liefst de helft van de Nederlandse consumenten geeft aan minder vaak een restaurant bezoeken omwille van de inflatie. Wanneer consumenten wel een restaurant bezoeken, blijft de portemonnee toch in het achterhoofd zitten; iets meer dan de helft (51%) geeft aan minder fooi te geven dan vroeger. 

Ook krijgen horecagelegenheden voor Nederlandse consumenten niet meer de voorkeur wanneer ze willen afspreken met vrienden of familie. Meer dan driekwart (76%) geeft aan het liefst thuis af te spreken, ten opzichte van in een restaurant (64%) of een café (47%). Op de vraag hoe consumenten van plan zijn om lokale restaurants te blijven ondersteunen, geeft 41 procent van de respondenten aan dit niet te kunnen doen vanwege de inflatie.

Horeca kreunt, maar vindt levenslijn in technologie

Ook horecaondernemers voelen dat consumenten zuiniger zijn gaan leven. Bijna drie op vijf (59%) laat weten dat het aantal gasten het afgelopen jaar is afgenomen. Daarnaast merken horecaondernemers ook dat van de consumenten die wel horecagelegenheden bezoeken, bijna driekwart (72%) minder geld uitgeeft dan voorgaande jaren. Ook op het vlak van fooi heeft 63 procent een inkrimping opgemerkt.

Naast de daling in klandizie en het veranderende consumptiegedrag bij consumenten, worden horecaondernemers ook met andere uitdagingen geconfronteerd. Twee derde (66%) geeft aan dat hun winstmarges aanzienlijk zijn verkleind als gevolg van de inflatie. Voor dezelfde hoeveelheid (63%) is ook het op peil houden van menuprijzen dankzij de stijging in grondstofprijzen moeilijker geworden.

Om de impact van de energiecrisis en inflatie op te vangen, hebben horecaondernemers het afgelopen jaar verschillende aanpassingen doorgevoerd. Bijna zeven op de tien (69%) geven aan hun menuprijzen te hebben verhoogd. Twee op de vijf (39%) zegt ook strenger te zijn geworden op hun inkoop- en voorraadbeheer. 

Voor meer dan de helft (51%) bleek de implementatie van slimme technologie ook cruciaal te zijn voor het voortbestaan van hun onderneming. Digitale tools die bepaalde processen automatiseren bleken vooral populair te zijn bij fine dining restaurants (64%), fast casual zaken (44%) en hotels (42%). Voor bars (38%) en koffiezaken (29%) lijken deze tools minder belangrijk. 

Ook QR-codes voor online bestellen en betalen bleef in 2022 een populaire aanwinst. Opnieuw lopen fine dining restaurants op kop (73%), gevolgd door koffiezaken (57%), fast casual zaken en multi-locatie ondernemingen (50%). Hotels (38%) en bars (13%) in mindere mate.

“Wanneer alles duurder wordt, is het cruciaal om je kosten in kaart te brengen”, zegt Emine Youssef, Lightspeed Regional Manager Hospitality in de Benelux. “Voor veel horecaondernemers lijkt het logisch om de stijging van energie- en grondstofprijzen te reflecteren in hun menuprijzen, maar er zijn meer opties. Neem bijvoorbeeld je inkopen onder de loep: in plaats van elke week dezelfde hoeveelheid steaks te bestellen, is het beter om dit te baseren op  wat er daadwerkelijk wordt geconsumeerd in je zaak, week per week. Bereken daarnaast ook de feitelijke food cost van elk gerecht: die steak mag dan wel het populairste gerecht op je menukaart zijn, maar daarom nog niet het meest winstgevende, of omgekeerd. En zelfs een kleine verlaging in food cost kan een aanzienlijke impact hebben op je winst. Dat is waar Lightspeed en haar ecosysteem van partners bij helpen: horecaondernemers voorzien van data en inzicht, en de tools die ze nodig hebben om ook in uitdagende tijden het hoofd boven water te houden.”

Klik hier voor meer informatie over de stand van zaken in de Nederlandse horeca en hier om het hele rapport over de globale stand van zaken in de horeca te lezen. 

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed. Meer dan 1.000 bedrijfseigenaren in de horecasector werden bevraagd, waaronder ook 102 Nederlandse respondenten. Ook 7.000 consumenten wereldwijd, waarvan 1000 Nederlandse respondenten, hebben aan dit onderzoek deelgenomen.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie lightspeed.nl

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten