Vind meer nieuws

Data en inzichten

Minder waar voor je geld: Nederlandse consument geeft evenveel of meer uit aan cadeaus, ondanks prijsstijgingen

weegschaal met cadeaus en geld

Inflatie bemoeilijkt aanschaf duurzame cadeaus

Amsterdam, 13 december 2022 – Bijna driekwart (71%) van de Nederlandse consumenten is van plan dit jaar niet minder uit te geven aan cadeaus voor de feestdagen dan vorig jaar. Daarvan geeft 54 procent dit jaar hetzelfde bedrag uit. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten, uitgevoerd in opdracht van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform voor retail, e-commerce en horeca. 

Het aantal cadeaus dat gekocht wordt, zit ook in de lift. Ondanks dat consumptiegoederen volgens de laatste cijfers van het CBS 9,9 procent meer kosten dan vorig jaar, geeft 56 procent van de consumenten aan dit jaar niet minder cadeaus te kopen dan voorgaande jaren. 45 procent is van plan hetzelfde aantal cadeaus te gaan kopen. Het gemiddelde bedrag per cadeau ligt voor één derde van de respondenten tussen de €10 tot €25 en voor 29 procent tussen de €26 en €50. Zeventien procent van de consumenten denkt €51 tot €100 per cadeau te gaan spenderen.

Duurzaamheid in het gedrang door prijsstijgingen
De prijsstijgingen lijken impact te hebben op het soort cadeaus dat wordt gekocht. Zo geeft 36 procent van de consumenten aan meer cadeaus te willen kopen die duurzaam geproduceerd of herbruikbaar zijn, maar dat de inflatie dit moeilijker – en voor sommigen zelfs onmogelijk – maakt. Bijna een kwart (24%) geeft aan het kopen van duurzame cadeaus zo belangrijk te vinden, dat ze dit ondanks de hogere prijzen blijven doen. Wanneer de respondenten voor de keuze komen te staan om ofwel een goedkoop of een duurzaam cadeau aan te schaffen, kiest 29 procent voor een duurzaam cadeau.

Ewout van Rossum, Regional Retail Manager Benelux bij Lightspeed: “Ondanks de prijsstijgingen heeft een meerderheid van de consumenten nog steeds genoeg budget om cadeaus te kopen voor de feestdagen. Dat is geruststellend nieuws voor retailers. Inspelen op specifieke behoeftes van de consument kan, juist nu, veel opleveren. Veel consumenten ervaren de gevolgen van de hogere energiekosten en inflatie. Daarom is het belangrijk om als winkelier de nadruk te leggen op producten die daarop inhaken, zoals aantrekkelijke en praktische aanbiedingen. Dit geldt in grotere mate voor duurzame producten, die vaak onterecht een duurder imago hebben. Ook daar ligt een kans voor de retailer, want we worden ons steeds bewuster van de gevolgen van ons consumptiegedrag.”

Over deze enquête

1.000 Nederlandse consumenten namen deel aan deze enquête, die werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en Twitter

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten