Kleinere porties, gelijke prijzen: tweederde Nederlanders merkt krimpflatie op in de horeca
Amsterdam, 13 oktober 2023 – Meer dan twee derde (69%) van de Nederlandse consumenten merkt dat de gerechten in restaurants kleiner zijn geworden, maar wel voor dezelfde prijs worden aangeboden als voorheen, een fenomeen dat ook wel bekendstaat als ‘krimpflatie’. Evengoed is een groot deel (66%) zich ervan bewust dat restaurants genoodzaakt zijn dit te doen om inflatie het hoofd te bieden. 44 procent is dan ook bereid om kleinere porties of hogere prijzen te accepteren bij hun favoriete restaurants, als dat betekent dat ze daardoor financieel overeind kunnen blijven. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete kassa- en betaalplatform van duizenden ambitieuze ondernemers wereldwijd.
Krimpflatie tegen inflatie
Nederlanders krijgen liever kleinere porties voorgeschoteld dan dat ze meer moeten gaan betalen: zo geeft 39 procent de voorkeur aan ‘krimpflatie’ in plaats van een prijsverhoging van gerechten van dezelfde grootte. De helft geeft zelfs aan het niet erg te vinden dat ze hetzelfde betalen voor minder, zolang het maar duidelijk wordt gecommuniceerd.
“Ons menu wordt sinds onze oprichting vier keer per jaar herzien”, vertelt Quinta Witzel, mede-oprichter van Poké Perfect. “Dat doen we omdat we specials introduceren en seizoensgebonden ingrediënten willen aanbieden, maar ook omdat we onze marges goed in de gaten willen houden. Dat betekent soms dat een ingrediënt van het menu verdwijnt. Het alternatief is dat je prijzen verhoogt of de portiegrootte verkleint, maar portiegroottes veranderen we uit principe sowieso niet, en van prijzen verhogen wordt niemand blij. Dus dan bieden we het ingrediënt liever niet meer aan, totdat de inkoopprijs weer op een acceptabel niveau is. Foodcost heeft een groot effect op je uiteindelijke winstmarge, en daarom zitten wij daar altijd bovenop.”
“Het is geruststellend om uit dit onderzoek te kunnen concluderen dat de Nederlandse restaurantbezoekers zich kunnen inleven in de positie van horecaondernemers”, zegt Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality bij Lightspeed. “Terwijl er vaak minder op hun bord ligt, begrijpen ze ook dat dit in deze economische tijden onontkoombaar is. De horecasector heeft de laatste jaren veel te verduren gehad en veel gasten zijn blij om überhaupt weer te kunnen genieten van uit eten gaan. Daarnaast heeft vrijwel elk huishouden gemerkt dat de kosten voor levensonderhoud zijn gestegen en is het in hun ogen een logisch gevolg dat dat effect ook in de horecasector opgemerkt wordt.”
Lightspeed lanceert Advanced Insights voor restaurants
Om de winstmarges van menukaarten te optimaliseren, meer grip te krijgen op kosten, voedselverspilling te verminderen, het consumptiegedrag van gasten in kaart te brengen en personeelsplanning te verbeteren, lanceert Lightspeed Advanced Insights in de Nederlandse horecasector. Advanced Insights combineert realtime bestel- en betaaldata van gasten om inzicht te creëren in de prestaties van menu’s en personeel, zodat horecaondernemers betere, slimmere en vooral datagedreven beslissingen kunnen nemen.
Zo categoriseert de add-on voor Lightspeed Restaurant alle producten en gerechten op een menukaart op basis van hun winstgevendheid, bestelfrequentie, en klantenretentie. Overzichtelijke heatmaps brengen piekuren en top-presterende medewerkers in beeld, waardoor personeelsplanningen beter op de realiteit kunnen worden afgestemd. Advanced Insights is een gratis add-on voor de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant, en is vanaf vandaag beschikbaar.
“Krimpflatie is één van de manieren waarop horecaondernemers inflatie en stijgende loon- en grondstofprijzen het hoofd kunnen bieden. Het optimaliseren van portiegroottes is daardoor een dagelijkse kost geworden. Advanced Insights biedt eigenaren de mogelijkheid om met behulp van data dergelijke keuzes te vereenvoudigen, en niet te laten afhangen van onderbuikgevoel. Advanced Insights geeft horecaondernemers het inzicht om hun winstmarges beter te beschermen tegen onverwachte omstandigheden en zich aan te passen aan het daadwerkelijke consumptiegedrag van hun doelpubliek en veranderende trends.”
Meer informatie over de nieuwe functionaliteiten van Lightspeed Restaurant is op onze website te vinden.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie lightspeed.nl
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.ca) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.