Bijna de helft Nederlanders heeft geen bezwaar tegen gebruik van persoonlijke gegevens voor betere gastervaring in restaurant
Amsterdam, 12 november 2024 – Bijna de helft (47%) van de Nederlandse consumenten geeft aan het geen probleem te vinden dat horecazaken hun reserveringsgegevens gebruiken voor een betere gastervaring. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 Nederlandse consumenten.
Veel online reserveringstools vragen gasten naast hun persoonlijke contactgegevens zoals naam, telefoonnummer, geboortedatum en e-mailadres ook naar eventuele allergieën, dieetwensen of specifieke opmerkingen. Enerzijds om op voorhand op de hoogte te zijn van noodzakelijke informatie, anderzijds om bepaalde informatie te gebruiken om de gastervaring te personaliseren.
Eén op die tien van de consumenten moedigt horecazaken zelfs aan om deze gegevens uit te vragen bij gasten. Er is ook een kleine groep (24%) die hier minder blij mee is, waarvan twaalf procent het niet oké vindt dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden. De andere twaalf procent is van mening dat horecazaken verboden moeten worden om reserveringsgegevens te gebruiken voor andere doeleinden dan de reservering zelf.
Type keuken leidend in restaurantkeuze
Bij het kiezen van een restaurant is voor bijna driekwart (71%) van de consumenten het soort keuken de leidende factor, gevolgd door de reviews van andere gasten (69%). Ook vindt meer dan de helft (55%) het type horecazaak, denk hierbij aan concepten als quick-service, fine dining of juist casual dining, belangrijk. Twee op de vijf (41%) maakt hun keuze op basis van de reputatie, identiteit en de merknaam van het restaurant, daarnaast neemt ruim een derde (36%) ook de prijs in overweging. De nabijheid (18%) en mate van exclusiviteit (11%) vindt de consument het minst belangrijk bij het maken van een restaurantkeuze. Op de vraag welke factoren het meest bijdragen aan een positieve restaurantervaring, vindt 81 procent de menukaart en het eten het belangrijkst. Ook speelt bij 62 procent de bediening een grote rol en voor een derde (32%) is de sfeer bepalend. Minder belangrijk vinden de consumenten zowel de wachttijd als het interieur van een restaurant. 82 procent laat weten dat dit niet bepalend is voor een positieve ervaring.
“Het is duidelijk dat gasten verwachten dat restaurants hun persoonlijke gegevens gebruiken om de culinaire ervaring te verbeteren”, stelt Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef. “Het gebruik van deze data is haast niet langer optioneel, maar cruciaal om concurrerend te blijven in de huidige markt.” Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed: “Door gastgegevens te analyseren kunnen horecazaken beter anticiperen op de wensen van hun gasten, wat resulteert in hogere tevredenheid en loyaliteit. Daarnaast kunnen ze trends identificeren die bijdragen aan het verbeteren van hun aanbod. Dit is een enorme kans voor horecaondernemers om hun service naar een hoger niveau te tillen.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed en Zenchef binnen de consumenten die via Zenchef een reservering in een restaurant hebben gemaakt. In totaal hebben 1.140 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken. Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen. Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.nl. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X (voorheen Twitter).
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR+ (www.sedarplus.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.