Vind meer nieuws

Data en inzichten

44% van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Gerecht Glas Wijn Betaalterminal iPad

Amsterdam, 14 oktober — 44% van de Nederlandse horeca werkt met minder personeel dan ze eigenlijk nodig hebben. Dit komt naar voren in een wereldwijd onderzoek van Lightspeed. 

Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemingen kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen kunnen bieden, heeft vandaag hun ‘Globale Stand van Zaken in de Horeca’-rapport gepubliceerd, waarin 850 restauranthouders, managers en exploitanten uit zes landen (de VS, Canada, het VK, Duitsland, Frankrijk en Nederland) werden gevraagd naar regionale uitdagingen en trends.

Meer overheidsfinanciering voor personeelsbehoud

Lightspeed’s wereldwijde enquête bevestigt dat het personeelstekort niet alleen een probleem is in Nederland: 48% van alle ondervraagde restauranthouders meldde dat ze moeite hadden met het behouden van hun personeel gedurende de pandemie. In Nederland heeft 30% de lonen verhoogd en secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd om zo personeel aan te trekken en te behouden, terwijl 22% van de restaurants zich genoodzaakt zag om hun openingstijden aan te passen. 

60% van de ondervraagde Nederlandse ondernemingen denkt dat meer overheidsfinanciering voor het verhogen van de lonen de oplossing zou kunnen zijn tot dit probleem, terwijl 36% denkt dat technologie het antwoord is: zij zouden liever automatiseringstechnologie voor standaard processen zoals bestellen en betalen implementeren, om zo hun onderneming draaiende te houden met minder mensen op de vloer. 

Nederlandse horecazaken blijken wel het meest tech savvy te zijn. 54% van de Nederlandse restaurantmanagers is van plan om binnen afzienbare tijd automatiseringstechnologie te implementeren om zo hun werknemers te ondersteunen bij dagelijkse processen. In andere regio’s lopen deze percentages uiteen van 50% (de VS) tot 35% (Frankrijk). 

Een toename in veeleisend gastgedrag

Volgens de enquête heeft in verschillende regio’s veeleisender gastgedrag bijgedragen aan de leegloop in de horeca. In Nederland lijkt de ervaring met gasten min of meer gelijk verdeeld: slechts 44% van de horecamedewerkers meldt dat de gasten veeleisender zijn geworden na COVID.

Naast de veranderde houding van gasten ten opzichte van het personeel, heeft een verandering in het fooigedrag veel werknemers doen stoppen. 34% van de ondervraagde Nederlandse ondernemers meldde dat gasten het afgelopen jaar betere fooi zijn gaan geven, terwijl 40% aangaf gemiddeld minder fooi te ontvangen. 

Sam Bursens, Sales Manager bij Lightspeed, gelooft dat de toekomst van de horeca draait om data, procesoptimalisatie en het introduceren van technologie om de huidige uitdagingen rondom personeel te compenseren: “Door technologie te implementeren waarmee je de standaardprocessen zoals bestellen en betalen stroomlijnt, zorg je ervoor dat je personeel tijd kan besteden aan je gasten. Nu het sociale aspect van de horeca langzaam weer terugkeert naar pre-COVID-normen en de zoektocht naar werknemers ongekende niveaus bereikt, kan de juiste technologie je onderneming aantrekkelijker maken voor toekomstige werknemers.” 

De implementatie van automatiseringstechnologie, zoals QR-codes voor betalen en bestellen, zit bij alle zes onderzochte regio’s in de lift. In Nederland hebben restauranthouders het afgelopen jaar voornamelijk technologie geïntroduceerd om workflows te automatiseren (48%) en heeft 34% technologie geïmplementeerd waarmee ze hun dagelijkse processen beter kunnen stroomlijnen (nieuwe kassasysteem- of managementsoftware).

Als we vooruit kijken, heerst er optimisme binnen de Nederlandse horeca. 50% zegt dat de afgelopen twee jaar weliswaar zwaar zijn geweest, maar dat ze er weer bovenop komen en 16% durft zelfs te zeggen dat “de zaken fantastisch gaan”.

—-

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen.

www.lightspeedhq.nl

Volg ons op Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter

Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten