Vind meer nieuws

Data en inzichten

Ruim driekwart Nederlanders wil online reservering in horeca zelf kunnen beheren

Consumenten reserveren sneller bij restaurants met online reserveringsopties

Amsterdam, 16 december 2024 – Ruim driekwart (77%) van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk om een online gemaakte reservering in de horeca zelf te kunnen wijzigen of annuleren. Ook is bijna negen op tien (87%) sneller geneigd te reserveren bij een restaurant dat een online reserveringssysteem heeft. Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 consumenten en 250 horecaondernemers in Nederland. 

Wanneer consumenten hun reservering aanpassen doet bijna twee derde (62%) dit online, waarvan 46 procent via een reserveringsapp en zestien procent op de website waarop ze de reservering hebben gemaakt. Daarnaast belt bijna een kwart (24%) het restaurant om te annuleren en slechts tien procent doet dit via de mail. Slechts drie procent annuleert niet. Van de ondervraagde horecaondernemers geeft 22 procent aan een aanbetaling te vragen aan gasten ten tijde van de reservering.  Bijna negen op tien (87%) consumenten is sneller geneigd te reserveren bij een restaurant dat een online reserveringssysteem heeft.


Online reserveringstools niet meer weg te denken uit horeca-ervaring
Bij de zoektocht naar een nieuw restaurant worden verschillende informatiebronnen geraadpleegd. Driekwart van de consumenten (76%) ontdekt restaurants via vrienden en familie, 68 procent raadpleegt hiervoor social media en 59 procent maakt gebruik van Google. Ook zijn culinaire websites zoals die van Gault&Millau en Michelin populair onder consumenten. Maar liefst een derde (34%) zoekt hierop naar nieuwe restaurants. Een vijfde geeft aan nieuwe horecazaken te vinden via apps om restaurants te ontdekken (22%), websites zoals TheFork, Resengo en Tripadvisor (21%) of via magazines of kranten (20%).

“De positieve effecten van de digitalisering van de horecasector zijn duidelijk ook bij de gast voelbaar”, stelt Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef. “Online reserveren geeft gasten volledige controle over hun boekingen, en biedt een ongeëvenaarde combinatie van gemak en flexibiliteit. Reserveringstools die gekoppeld zijn aan platforms of apps kunnen restaurants bovendien toegang geven tot een breder publiek.” 

Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed, vult aan: “Dat consumenten gewend zijn geraakt aan online reserveren toont aan hoezeer deze tools ondertussen geïntegreerd zijn in onze maatschappij én in de kassasystemen van horecazaken.Dit verlaagt niet alleen de werkdruk bij horecaondernemers, maar biedt hen ook nuttige informatie over reserveringen, zoals voorkeuren van gasten en terugkerende klanten.”

 

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed en Zenchef binnen de consumenten die via Zenchef een reservering in een restaurant hebben gemaakt. In totaal hebben 1.140 Nederlandse consumenten en 250 horecaondernemers deelgenomen aan dit onderzoek.

Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken. Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen. Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.nl. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X (voorheen Twitter).

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR+ (www.sedarplus.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

 

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten